הפתיח
לפחות שמונה בנקים באיראן, בהם שלושת המוסדות הפיננסיים הגדולים במדינה, חווים שיבושים קשים בשירותים בעקבות מה שכלי תקשורת ממלכתיים הגדירו כמתקפת סייבר נרחבת. התקלות, שהחלו מוקדם יותר השבוע, שיתקו כספומטים, אפליקציות בנקאיות ומסופי תשלום ברחבי הרפובליקה האסלאמית, ומציינות קריסה מערכתית שנייה מסוג זה במהלך חודש יוני 2026.
מתקפת הסייבר פגעה בליבת התשתית הפיננסית של איראן, כאשר הטלוויזיה הממלכתית אישרה כי בנק מלי, בנק סאדראת ובנק תג׳ארת נמצאים תחת מתקפה. על פי חומרים שנבחנו על ידי The Zioneer Intelligence Desk, הרשויות נאלצו להקפיא זמנית שירותים מבוססי כרטיסים כדי למנוע גישה בלתי מורשית ולהגן על נכסי הלקוחות. בעוד שהשידור הממלכתי הודה במתקפה על שלושת הבנקים הגדולים, גורמים רשמיים ייחסו את התקלות בחמישה מוסדות נוספים ל״עדכון מתג מרכזי" — טענה שנתקלת בספקנות נוכח העיתוי והיקף השיבושים.
שבריריות מערכתית
אירוע זה מגיע בהמשך לגל שיבושים דומה שדווח ב-13 וב-16 ביוני, אז התמודדו בנק מלי ושלושה מוסדות נוספים עם תקלות תשלום מתמשכות. האופי החוזר של מתקפות אלו מדגיש את הפגיעות של הצמתים הפיננסיים ברפובליקה האסלאמית. ההשפעה הגיעה לחיי היומיום של אזרחי איראן; דובר איגוד תחנות הדלק הארצי המליץ לציבור לשלם במזומן, בציינו כי הסיכוי להשלמת עסקה אלקטרונית מוצלחת במשאבות נמוך כעת.
הקשר אסטרטגי
השיבושים מתרחשים בעוד איראן נמצאת בתקופה דיפלומטית רגישה, הכוללת מו״מ על "הסכם איסלאמאבאד" ומתיחות אזורית מתמשכת. אף ששום ארגון לא נטל אחריות עד כה, הדיוק של הפגיעות במתגי הבנקאות המרכזיים מעיד על יריב בעל יכולות גבוהות. עבור ישראל והקהילה הבינלאומית, אירועים אלו מדגישים את מלחמת הצללים המתנהלת במרחב הדיגיטלי, שבו יציבות התשתית הפנימית של המשטר האיראני נותרת נקודת חיכוך מרכזית. The Zioneer Intelligence Desk ימשיך לעקוב אחר קצב חזרת השירותים וכל הסלמה נוספת בזירת הסייבר.
3 התפתחויות
