לאחר סיכום בין הדרג המדיני לצבאי, אושרו הוראות פתיחה באש חדשות בדרום לבנון. הלוחמים רשאים להפעיל אש מהקרקע לעבר מרחבים חשודים לצורך אבטחת כוחות בתנועה, ולירות למוות בכל מחבל שיזוהה בתוך הקו הצהוב — גם ללא סכנה מיידית. כמו כן, סמכות אישור תקיפה מהאוויר ירדה מאלוף הפיקוד למפקד האוגדה.
הדרג המדיני והצבאי סיכמו על הוראות פתיחה באש (הפ״א) חדשות לכוחות צה״ל הפועלים בדרום לבנון, לאחר תקופה של מתיחות סביב מגבלות שכבלו את ידי הלוחמים. ההנחיות המעודכנות, שעליהן דווח הערב (שלישי) על ידי הלל ביטון רוזן, קובעות שלוש רמות הפעלת אש:
- אבטחת כוחות בתנועה: חיילים רשאים להפעיל אש מהקרקע לעבר מרחבים חשודים. - אזור הקו הצהוב: כל מחבל שיזוהה בתוך הרצועה הזו — דינו מוות, גם אם אין סכנה מיידית. - מעבר לקו הצהוב: אש מיידית רק מול סכנה ברורה (חוליית רקטות או רחפן); איומים אחרים שאינם מיידיים — אין לירות.
בנוסף, סמכות אישור תקיפה מהאוויר הועברה מאלוף פיקוד צפון למפקד האוגדה, מה שמייעל את שרשרת הפיקוד לסיוע אווירי.
באשר להשמדת תשתיות תת-קרקעיות של חיזבאללה, הדיווח מציין כי הדבר יתבצע בהמשך לאחר הסרת אילוצים מבצעיים ומדיניים.
כפי שדיווח The Zioneer בעבר, הוראות קודמות הגבילו מאוד את יכולת המפקדים להפעיל אש והצריכו אישור רמטכ״ל לכל תקיפה — מדיניות שלוחמים תיארו כמי שמאפשרת למחבלים לפעול ללא חשש סמוך לקו הצהוב. הוראות הפ״א החדשות נראות כמבטלות היבטים מרכזיים של גישה זו ומשיבות מידה של אוטונומיה בגזרה.
- מבוססצה״ל מאשר: התקבל אישור להפעיל אש בתחומי 'הקו הצהוב' בלבנון
- מתפתחאנליסט מתאר את כללי המשחק החדשים של צה״ל בלבנון על רקע ההסכם בין ארה״ב לאיראן
- מבוססחיילים בקו הצהוב מתארים מציאות שונה: אישור בדרגים הגבוהים ביותר לפעולה מול מחבלים
- מבוססגל״צ: ההוראה לנצור אש בדרום לבנון קיימת ימים ארוכים, עוד לפני נפילת 5 החיילים; תקיפה בשטח דורשת אישור הרמטכ״ל
מקורות ואות
- קליטה פנימית
