הפתיח
מפקד פיקוד המרכז של ארה״ב (סנטקום), אדמירל בראד קופר, יגיע מחר (חמישי) לישראל לסדרת פגישות עם צמרת מערכת הביטחון. הביקור, עליו דווח הערב (רביעי), נערך בנקודת זמן אסטרטגית קריטית בעקבות חתימת מזכר ההבנות בין ארצות הברית לאיראן ועל רקע המתיחות הביטחונית המתמשכת בגזרת לבנון.
התייעצויות ביטחוניות בדרג בכיר
הגעתו של אדמירל בראד קופר ביום חמישי מהווה רגע משמעותי בתיאום המבצעי בין ירושלים לוושינגטון. על פי דיווחים שנבחנו על ידי The Zioneer, מפקד סנטקום צפוי לקיים פגישות עבודה עם שר הביטחון ישראל כ״ץ ועם הרמטכ״ל אייל זמיר. פגישות אלו הן המגע הצבאי הבכיר הראשון מאז מיסוד מזכר ההבנות האחרון בין ארה״ב לאיראן.
הקשר אסטרטגי: איראן ולבנון
הביקור נערך בצל שני אתגרים ביטחוניים מרכזיים. הראשון הוא התפנית הדיפלומטית המשתקפת במזכר ההבנות בין וושינגטון לטהרן, התפתחות שהובילה את הקבינט המדיני-ביטחוני להתכנס לאחרונה כדי לבחון את ההשלכות על היציבות האזורית. האתגר השני הוא המצב הנפיץ בלבנון, שם דווח על לחץ אמריקני בנוגע להיערכות צה״ל, בעוד סנטקום מפעיל במקביל מנגנון ניטור חי להפרות הפסקת אש.
ניתוח ומבט לעתיד
למרות שסנטקום עבר בשבועות האחרונים למעורבות קינטית ישירה יותר נגד תשתיות איראניות, הערוץ הדיפלומטי הנוכחי מכניס רובד של מורכבות לשותפות הישראלית-אמריקנית. ביקורו של אדמירל קופר נועד ככל הנראה לסנכרן "קווים אדומים" ולהבטיח שחופש הפעולה המבצעי של צה״ל בלבנון יישמר למרות המשא ומתן האזורי הרחב יותר. יהיה צורך לעקוב אחר הצהרות משותפות שיינתנו לאחר הפגישות, שעשויות להבהיר את היקף התמיכה האמריקנית בהמשך הצעדים הביטחוניים של ישראל בצפון.
6 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
