מפקד פיקוד המרכז של ארה״ב (סנטקום) צפוי לבקר את הרמטכ״ל הישראלי כדי לחזק את הסדרי הפסקת האש בלבנון, כך לפי דיווחים. הביקור בא לאחר חודשים שבהם צה״ל התלונן שצבא לבנון נמנע מלפעול בנחרצות נגד חיזבאללה.
מפקד פיקוד המרכז של ארה״ב (CENTCOM) יבקר בישראל לפגישה עם הרמטכ״ל לצורך גיבוש הפסקת האש בלבנון, כך דווח ביום חמישי בכלי תקשורת ישראלים, על רקע תלונות ישראליות מתמשכות שצבא לבנון נמנע מלפעול בנחרצות נגד חיזבאללה. הביקור, שדווח לראשונה בערב יום רביעי ומקבל כעת פירוט נוסף, מגיע בשעה שארה״ב לוחצת על ישראל לסגת מלבנון בעוד שהמצב הביטחוני בשטח נותר מתוח.
לפי שרשור הדיווחים של The Zioneer, הביקור דווח לראשונה בשעה 20:35 שעון ירושלים ביום רביעי על ידי מקור ישראלי, כשמטרתו וסדר יומו לא פורסמו תחילה. באותה שעה, דיווח ב-ynet זיהה את מפקד סנטקום כאדמירל בראד קופר וציין פגישות עם הרמטכ״ל רא״ל אייל זמיר ושר הביטחון ישראל כ״ץ. מאוחר יותר בערב יום רביעי, דיווח ב-N13/גל״צ הקשר את הביקור כהראשון מאז חתימת מזכר ההבנות בין ארה״ב לאיראן, על רקע לחץ אמריקני לנסיגת צה״ל מלבנון. ההודעה הנוכחית מוסיפה שהביקור נועד לחזק את הפסקת האש לאחר חודשים של תסכול ישראלי מתפקוד צבא לבנון.
כפי שדיווח The Zioneer, גורם ישראלי טען ב-11 ביוני שמפקד צבא לבנון, גנרל הייכל, 'משתף פעולה עם חיזבאללה', ומקור ביטחוני ישראלי בכיר תיאר ב-20 ביוני את המצב בלבנון כ׳מלחמה, לא הפסקת אש'. בהקשר רחב יותר, גורמים לבנונים הביעו ב-15 ביוני חשש שהסכם מתגבש יקבע את כוחו של חיזבאללה, וביקורת פנימית בלבנון האשימה את הממשלה בסיכון מלחמת אזרחים עם חיזבאללה בשל ניהול משא ומתן ישיר מול ישראל בחסות ארה״ב.
סדר היום הספציפי ותוצאות פגישותיו של אדמירל קופר טרם פורסמו. לא ידוע עדיין אם השיחות יעסקו בהערכה הביטחונית לפיה חיזבאללה חושש יותר מפלישה סורית קרקעית מאשר מצה״ל, כפי שנמסר מגורם ישראלי בכיר ב-17 ביוני.
7 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
