הפתיח
במהלך המשא ומתן המתנהל בשווייץ, יו״ר הפרלמנט האיראני מוחמד-באקר קאליבאף נזף בסגן נשיא ארה״ב ג׳יי.די. ואנס, והבהיר כי טהראן לא תנהל מגעים תחת "איומים או לחץ".
האווירה הדיפלומטית בשווייץ הגיעה לנקודת רתיחה, כאשר מוחמד-באקר קאליבאף, יו״ר המג׳לס האיראני וראש צוות המשא ומתן של טהראן, התעמת עם סגן נשיא ארה״ב ג׳יי.די. ואנס. על פי דיווחים ב-i24NEWS המצטטים את הוול סטריט ג׳ורנל, קאליבאף הגדיר את הרטוריקה האמריקנית האחרונה כהפרה ישירה של מזכר ההבנות (MOU) הנדון בין הצדדים.
עימות באתר הנופש
החילופים התרחשו בעוד שתי המשלחות שוהות באתר הנופש בירגנשטוק כדי לדון בסוגיות גרעיניות ואזוריות בוערות. קאליבאף אמר לוואנס: "תבין שאנחנו לעולם לא מנהלים משא ומתן תחת איומים או לחץ". חיכוך זה מגיע בהמשך לדיווחים קודמים של The Zioneer על מתיחות ניכרת בפסגה, שכללה הימנעות מלחיצת ידיים וסירוב של קאליבאף להיכנס לחדר הדיונים בנוכחות התקשורת.
רקע למבוי הסתום
המשא ומתן מתמקד בגיבוש מסגרת שתטפל בתוכנית הגרעין של איראן ובסנקציות הכלכליות המוטלות עליה. למרות דיווחים קודמים על כך שהצדדים קרובים לחתימה על מזכר הבנות, ההתפרצות האחרונה מדגישה את חוסר האמון העמוק השורר בין וושינגטון לטהראן. בעבר כבר ביטל קאליבאף את האיומים האמריקניים כ״נואשים", בעוד שסגן הנשיא ואנס הדגיש כי נותרה עבודה רבה על תיק הגרעין.
ניתוח ומבט קדימה
הפגנת החיכוך הדיפלומטי הזו מעידה כי למרות נוכחותם של דרגים בכירים בשווייץ, ההסדר הסופי נותר שברירי. נראה כי האסטרטגיה האיראנית מתמקדת במיסגור דרישות ביטחוניות אמריקניות כ״איומים" כדי להשיג יתרון בניסוח הסופי של ההבנות. עבור ישראל והאזור כולו, יציבות השיחות הללו היא נושא קריטי, במיוחד לאור אזהרותיו של קאליבאף כי ללא הפסקת אש, ההסכמים המתגבשים יהיו חסרי ערך. The Zioneer ימשיך לעקוב האם ההסלמה המילולית תוביל לפיצוץ השיחות או שמא מדובר בתמרון טקטי בלבד לקראת חתימה אפשרית.
- The Zioneer Intelligence Desk
