הפתיח
גורם מדיני בכיר מסר הערב (שישי) כי ישראל, לבנון וארה”ב חתמו על מסגרת עבודה משולשת שנועדה להוביל להסכמים עתידיים ולסיום הסכסוך בין המדינות. על פי ההסכם, ישראל תשמור על רצועת הביטחון שלה בגבולות הקו הצהוב בלבנון עד ליום שבו חיזבאללה ויתר ארגוני הטרור יפורקו מנשקם, כאשר לצה”ל יישמר חופש פעולה צבאי מלא בתוך הרצועה להסרת איומים.
מסגרת למציאות ביטחונית חדשה
לפי גורם מדיני בכיר, מסגרת העבודה המשולשת שנחתמה הערב מהווה הישג משמעותי לירושלים. ההסכם קובע כי ישראל תשמור על נוכחותה הביטחונית לאורך הקו הצהוב בדרום לבנון. נוכחות זו מותנית בפירוק מלא של חיזבאללה וארגוני טרור נוספים מנשקם, על מנת להבטיח שלא יישקף עוד איום על שטח מדינת ישראל מלבנון. מרכיב קריטי בהסכם הוא שימור חופש הפעולה המבצעי של צה״ל בכל רצועת הביטחון לצורך הסרת איומים.
פיילוט לפירוק נשק והעברת שליטה
ההסכם מציג גישה מדורגת לפירוק נשק באמצעות שני אזורי פיילוט עליהם המליץ צה״ל. באזורים אלו, חיזבאללה יפורק מנשקו והשליטה תועבר לידי צבא לבנון. אזור פיילוט אחד ממוקם מחוץ לקו הצהוב אך מדרום לנהר הליטאני, והשני ממוקם מחוץ לקו הצהוב המקורי וצפונית לליטאני. מעבר מובנה זה נועד לבחון את יכולת האכיפה והריבונות של מדינת לבנון באזורים שהיו עד כה תחת שליטה בלעדית של המיליציה הנתמכת על ידי איראן.
בלימת ההשפעה האיראנית
גורמים בישראל מדגישים כי מסגרת זו דוחה לחלוטין את הניסיונות של איראן לכפות על ישראל נסיגה חד-צדדית מדרום לבנון. באמצעות יצירת מנגנון משולש רשמי הכולל את ארצות הברית, ההסכם שולל מאיראן ומחיזבאללה כל תפקיד רשמי בהסדרי הביטחון או הממשל העתידיים באזור. התפתחות זו מגיעה לאחר שבועות של משא ומתן אינטנסיבי ודיווחים על תיווך אזורי רחב יותר שכלל את ארה״ב, קטאר ואיראן, כפי שדווח בעבר ב-The Zioneer. כעת, המבט מופנה ליישום הפיילוטים של פירוק הנשק ולשמירה על היציבות ברצועת הביטחון.
8 התפתחויות
