הפתיח
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון ישראל כ״ץ והרמטכ״ל אייל זמיר פרסמו הלילה (שני) הודעה משותפת חריגה, המאשרת כי צה״ל ימשיך להחזיק ברצועת הביטחון בדרום לבנון. ההודעה נמסרה לאחר הערכת מצב עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף רפי מילוא, ומהווה דחייה רשמית של הדיווחים על לחצים לצמצום הפעילות הצבאית בגזרה הצפונית.
ההצהרה המשותפת, שפורסמה בסביבות השעה 23:08 (שעון ירושלים), מדגישה כי צה״ל ימשיך לפעול בנחישות לסיכול איומים על חיילינו ואזרחינו. על פי ההודעה, היעדים המרכזיים של הצבא נותרו השמדת תשתיות טרור ושמירה על רצועת הביטחון שהוקמה בדרום לבנון. "ביטחון אזרחי ישראל וכוחות צה״ל ימשיך לעמוד לנגד עיניהם ללא פשרות", הבהירו המנהיגים.
עמדה מאוחדת זו מגיעה על רקע ביקורת פנימית וחיצונית בנוגע למגבלות המוטלות על פעילות צה״ל. בעוד שדיווחים מסוימים הצביעו על מגבלות כבדות על כוחות הקרקע, הודעת הדרג המדיני והצבאי נועדה להקרין אסטרטגיה עקבית של שימור רצועת הביטחון כהישג מלחמתי חיוני. ההחלטה להשאיר את הכוחות בשטח מוצגת כמענה ישיר לאיומים המתמשכים וכצורך להבטיח את שלומם של יישובי הצפון.
ניתוח המצב הנוכחי מעלה כי ההנהגה הישראלית מתעדפת עומק אסטרטגי על פני נתיבי יציאה דיפלומטיים בשלב זה. בעצם השימוש המפורש במונח "רצועת הביטחון", נתניהו, כ״ץ וזמיר מאותתים כי נוכחות צה״ל אינה רק תמרון טקטי זמני אלא עמדה הגנתית מתמשכת. זאת בהמשך לקביעות קודמות של שר הביטחון כ״ץ, לפיהן אזורי החיץ בלבנון, בסוריה ובעזה הם לקחים הכרחיים מכישלונות ה-7 באוקטובר.
במבט קדימה, השמירה על רצועה זו נותרת נקודת חיכוך במו״מ האזורי הרחב יותר. בעוד שגורמים בינלאומיים לוחצים על פי הדיווחים לפתרון מהיר, ממשלת ישראל ממשיכה להתנות כל נסיגה אפשרית בנטרול מוחלט של איומי הטרור. צה״ל נותר בכוננות גבוהה בצפון, תוך המשך תקיפת תשתיות חיזבאללה וחיזוק עמדותיו בתוך המרחב הביטחוני שנקבע.
7 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
- טראמפ על אמירת נתניהו בנוגע לנסיגה מלבנון: "נבדוק את זה, אני פותר בעיות במהירות"
- חיזבאללה: נגיב במידה כנגד כל הפרת הפסקת אש מצד ישראל
- קים ג׳ונג און: מימוש מעמדה הגרעיני של המדינה הוא הדרך היחידה להתמודד עם המצב הביטחוני העולמי ה׳מורכב והבלתי צפוי'
- נער כבן 15 נהרג וצעיר בן 20 נפצע בינוני בהתהפכות רכב בכביש 40 סמוך לבאר שבע
