רפאל גרוסי, מנהל הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, אמר היום (רביעי) כי פקחי הסוכנות יבקרו במתקני הגרעין באיראן בהתאם למזכר ההבנות שנחתם בין נשיאי איראן וארה״ב באיסלאמבאד, וזאת בניגוד לעמדה הרשמית של טהראן ששוללת ביקורי פיקוח. בדבריו בתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה שביפן, הדגיש גרוסי כי ההסכם קובע במפורש שכל פעילות גרעינית במתקנים שבהם יש חומר גרעיני תהיה תחת פיקוח סבא״א, וכי הביקורים ייערכו "מחרתיים, בעוד שבוע או בעוד עשרה ימים".
רפאל גרוסי, מנהל סבא״א, סתר היום (רביעי) באופן ישיר את עמדתה הרשמית של איראן המונעת ביקורי פקחים במתקניה הגרעיניים, והתעקש כי מזכר ההבנות מאיסלאמבאד — עליו חתמו נשיאי ארה״ב ואיראן — מחייב גישה מלאה של הסוכנות. בדבריו בתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה שביפן, הכיר גרוסי בהצהרות הפוליטיות האיראניות, אך אמר כי ההסכם החתום 'קובע במפורש שכל הפעילויות הגרעיניות במתקנים שבהם נמצא חומר גרעיני יהיו תחת פיקוח סבא״א, בכל מובן'. הוא הוסיף כי הביקורים 'הולכים לקרות' וכי הם עשויים להתחיל 'מחרתיים, בעוד שבוע או בעוד עשרה ימים'.
דבריו של גרוסי מהווים תפנית נוספת בסאגת הדיפלומטיה הגרעינית המתפתחת במהירות. כפי שדיווח The Zioneer אתמול, איראן הודיעה כי לא תאפשר ביקורי סבא״א — עמדה שנראתה כקריאת תיגר על טענות ארה״ב להתקדמות לקראת הסכם. מוקדם יותר באותו יום אישר גרוסי כי הסוכנות תערוך בדיקות במתקנים האיראניים — עמדה המתחזקת כעת בהפניה מפורשת לכוחו המשפטי של המזכר.
נותרו שאלות פתוחות: לוח הזמנים המדויק לביקורים, והאם טהראן תמשיך בסירובה או תציית להסכם החתום. גרוסי לא התייחס למנגנוני אכיפה אם איראן תמשיך למנוע גישה.
3 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
