סייד-חג׳ת קדירי, מומחה איראני לענייני גרעין, טען כי שמירת מלאי האורניום המועשר חיונית ליכולת ההרתעה של איראן. לדבריו, ויתור על האורניום יקשה מאוד, ואף יהפוך לבלתי אפשרי מבחינה טכנית, על איראן לבנות פצצת אטום בתגובה למתקפה גרעינית אמריקאית.
מומחה איראני בכיר לענייני גרעין פרסם הערב (ראשון) עמדה נחרצת נגד ויתור על מלאי האורניום המועשר של איראן, והגדיר אותו כרכיב ההרתעה המרכזי של המשטר. בדברים שהופצו בערוצי תקשורת איראניים בשעות הערב, אמר סייד-חג׳ת קדירי כי שמירת האורניום המועשר היא תנאי הכרחי ליכולתה של איראן להגיב למתקפה גרעינית אמריקאית אפשרית.
"האורניום המועשר מבטיח את תגובת הנגד של איראן למתקפה גרעינית אמריקאית," צוטט קדירי. "אם נוותר על האורניום הזה, במקרה של איום במתקפה גרעינית אמריקאית, מבחינה טכנית והנדסית יהיה קשה מאוד ואף בלתי אפשרי עבור איראן לבנות פצצת אטום."
הדברים נאמרים על רקע דיון מדיני ובטחוני פעיל בישראל ובעולם בנוגע לגורל מאגר האורניום המועשר של איראן. כפי שדיווח The Zioneer בחודש זה, ארצות הברית ואיראן מנהלות משא ומתן על מזכר הבנות שיקבע האם החומר המועשר — המוערך בכ-460 ק״ג אורניום ברמת העשרה של 60% — יוצא מאיראן, מדולל על אדמתה, או נשאר במצבו הנוכחי. בכירים אמריקניים העריכו את סיכויי החתימה על ההסכם ב-85%, בעוד שמתנגדים קיצוניים באיראן דוחים שוב ושוב את הוצאת האורניום מהמדינה.
הצהרתו של קדירי משקפת את העמדה הניצית הפנימית, בעוד איראן ממשיכה להתלבט במדיניותה לקראת השיחות המתוכננות. הטיעון של המומחה — שרק גישה מיידית לחומר ברמת פצצה מבטיחה הרתעה אמינה — מדגיש את ההימור הטכני במשא ומתן. הדברים מיוחסים למקור בודד וטרם אושרו על ידי גורמים רשמיים באיראן.
- מבוססאיראן מאיימת בהפרת מזכר ההבנות; מתנגדת להוצאת האורניום המועשר מהמדינה
- מבוססטראמפ: "האורניום המועשר של איראן לא חשוב כרגע; קבור בבטחה מתחת לאדמה"
- מתפתחאיראן מאשרת: מסגרת המו״מ תעמוד על זכותה להעשיר אורניום ולהשאיר חומרים מועשרים בשטחה
- מתפתחגורם ישראלי בכיר: איראן לעולם לא תוותר על שאיפותיה הגרעיניות
מקורות ואות
ידיעה ממקור יחיד לעולם אינה מדורגת “מאומת” או “מבוסס”. דירוג האות יתחזק רק כשמקור שני, עצמאי, יאשש אותה.
- קליטה פנימית
