בכיר איראני התייחס להסכם המתגבש עם ארה״ב ודרש מגורמים חיצוניים לא להתערב במצרי הורמוז ולשמור על מזכר ההבנות. לדבריו, בהתאם למזכר, המצרים יחזרו לתפוסה שלפני המלחמה תוך 30 יום בניהול איראני, וכל התערבות חיצונית תעכב את הפתיחה ותגביר את המתיחות. הדברים באים על רקע דיון פרלמנטרי ופרשני נרחב באיראן סביב תנאי פתיחת המצרים.
בכיר איראני, שזהותו לא נמסרה בהודעה, פרסם הערב (ראשון) הצהרה בה דרש שלא להתערב בניהול מצרי הורמוז וכי על כל הצדדים לכבד את מזכר ההבנות המתגבש עם ארצות הברית. לפי הדברים, על פי תנאי המזכר, מצרי הורמוז יחזרו לתפוסה שלפני המלחמה תוך 30 יום בניהול איראני, וכל התערבות או ניסיון לפעול מחוץ להסכם יסבכו את המצב, יעכבו את פתיחת המצרים ויעלו את רמת המתיחות.
הדברים באים על רקע דיון ער באיראן סביב מעמד המצרים. בשבועיים האחרונים הזהירו בכירים כמו אחמד נבאוויאן כי הנוסח על "מעבר בלתי מוגבל" מוותר למעשה על השליטה האיראנית, בעוד גורמים אחרים טענו כי ההסכם מטיל את עיקר ההתחייבויות על וושינגטון. יו״ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף הצהיר מפורשות שמצרי הורמוז לא ישובו לתנאים שלפני המלחמה. The Zioneer סיקר את ההתפתחויות הללו בהרחבה מאז שרשם טראמפ אישר את מתווה הפסקת האש ל-60 יום ב-12 ביוני.
הדרישה של הבכיר האיראני לניהול איראני בלעדי ולהימנעות מהתערבות חיצונית נראית כמיועדת להרגיע את הקו הנוקשה בזירה הפנימית, שחושש שהמזכר מחליש את אחיזת טהראן בנתיב השיט האסטרטגי. לא ברור אם הצהרה זו משקפת את עמדת הממשלה הרשמית או פלג מסוים בממסד האיראני.
- מבוססנבאוויאן מזהיר: סעיף 'מעבר ללא הגבלה' במזכר ארה״ב-איראן מוותר על שליטה במצר הורמוז
- מבוססמקור איראני: פתיחת מצר הורמוז תחל ביום שישי לאחר חתימת מזכר ההבנות
- מתפתחבכיר אמריקני: מיצר הורמוז ייפתח "ללא אגרות" תחת הסכם המסגרת עם איראן
- מבוססאיראן: המשא ומתן על ההסכם הסופי יחל בימים הקרובים; מכחישה סגירת מצר הורמוז
מקורות ואות
ידיעה ממקור יחיד לעולם אינה מדורגת “מאומת” או “מבוסס”. דירוג האות יתחזק רק כשמקור שני, עצמאי, יאשש אותה.
- קליטה פנימית
