הפתיח
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ אמר הערב (יום ג') כי ארה״ב נמצאת ב״מצב טוב" מול איראן, בטענה כי הרפובליקה האסלאמית "הושמדה" וכי כעת מתנהל משא ומתן לעסקה. בהתייחסו להתפתחויות האחרונות במסגרת הדיפלומטית האזורית, הדגיש טראמפ כי היעד המרכזי של ההסכם המתגבש הוא להבטיח שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני.
הצהרותיו של הנשיא דונלד טראמפ הערב (ג') הן האחרונות בשורה של קביעות אופטימיות בנוגע לאסטרטגיה האמריקנית המשתנה מול טהראן. על פי חומרים שנבחנו על ידי דסק המודיעין של The Zioneer, הנשיא תיאר את מצבה הנוכחי של ארצות הברית כחזק, וטען כי עמדתה הקודמת של איראן נוטרלה ביעילות. "אנחנו במצב טוב — הם הושמדו, ועכשיו אנחנו עושים איתם עסקה", אמר טראמפ, לפי דיווח ב-N12.
הקו האדום הגרעיני
במרכז דבריו של הנשיא עומדת מניעת פריצה גרעינית איראנית. טראמפ חזר והדגיש כי "הדבר המשמעותי ביותר הוא שלא יהיה לאיראן נשק גרעיני", כשהוא מציג זאת כאבן הראשה של המשא ומתן המתנהל. דברים אלו מגיעים בהמשך להצהרות קודמות בהן טען הנשיא לוודאות של "99.9%" שתנאי ההסכם המתגבש יחסמו את דרכה של טהראן לפצצה. בעוד הנשיא מתאר את המצב כמעבר להסדר סופי, המנגנונים הספציפיים לאימות ומעמדם של שלוחיה האזוריים של איראן נותרו נושאים לבחינה מדוקדקת.
הקשר הסכם איסלאמאבאד
התבטאויות אלו מגיעות בזמן שארה״ב ממשיכה בשינוי הכיוון מלחץ צבאי במסגרת מבצע 'זעם אפי' לעבר המסגרת הדיפלומטית המכונה 'הסכם איסלאמאבאד'. The Zioneer דיווח בעבר על החיכוך שמעבר זה עורר מול ירושלים, שם גורמי ביטחון נותרו סקפטיים לגבי ציותה של טהראן לטווח ארוך. בעוד טראמפ מתאר את המלחמה עם איראן ככזו שהסתיימה למעשה, ההנהגה הישראלית ממשיכה להדגיש כי אזורי הביטחון בלבנון, סוריה ועזה יישארו תחת שליטת צה״ל כדי להתמודד עם איומים מתמשכים.
ניתוח ומבט קדימה
השימוש של הנשיא במונח "הושמדו" מתייחס ככל הנראה לשחיקה הכלכלית והמבצעית של המשטר האיראני בעקבות ההסלמה האחרונה, אם כי מבנה הפיקוד של הרפובליקה האסלאמית נותר על כנו. סטטוס ה״מתפתח" (Developing) של ידיעה זו משקף את הפער בין הרטוריקה הבטוחה של הנשיא לבין היישום הסופי של העסקה. המשקיפים ממתינים כעת למסגור הרשמי של מזכר ההבנות של איסלאמאבאד ולשאלה כיצד הוא ייתן מענה לדרישות הביטחון הספציפיות של ישראל, במיוחד בנוגע לייצור טילים והוצאת חומרים מועשרים.
2 התפתחויות
- טראמפ: הכספים האיראניים שהוקפאו ישמשו אך ורק לרכישת מזון מארה״ב
- ערוץ 14 מפרסם ציטוטים מלאים: אחיד״י למנהיגי המשטר – 'אילפנו את טראמפ', לא נעמוד בהסכם
- המשטר האיראני הבטיח לחמאס להעלות את סוגיית עזה במשא ומתן עם ממשל טראמפ
- כאן חושפת: קטר הזרימה מיליארדים לאיראן וסייעה להתעצמותה הצבאית, תוך כדי תיווך מול ארה״ב
