הממשלה אישרה פה אחד תכנית לאומית לחיזוק החינוך היהודי בתפוצות בהובלת משרד ראש הממשלה ומשרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, בהיקף של 200 מיליון שקל. התכנית נועדה להגדיל את מספר התלמידים בבתי הספר היהודיים ולחזק את הזהות היהודית בקרב הדור הצעיר בתפוצות, תוך הסרת חסמים כמו עלויות שכר לימוד, נגישות גיאוגרפית ואיכות חינוכית.
החלטת הממשלה מיום ראשון מהווה השקעה משמעותית בחינוך היהודי בתפוצות, במטרה להפוך מגמה שבה רק חלק קטן מכ-1.8 מיליון ילדים יהודים בגילאי חינוך בארצות הברית לומדים במוסדות חינוך יהודיים. התכנית בסך 200 מיליון שקל מתמקדת בהסרת חסמים מרכזיים: עלויות שכר לימוד, נגישות גיאוגרפית ומחסור במענים לתלמידים עם לקויות למידה, לצד חיזוק המצוינות והאיכות החינוכית של בתי הספר. כמו כן יפותחו כלים דיגיטליים להרחבת הנגישות. על פי הודעת הממשלה, ההחלטה התקבלה בנוכחות יו״ר הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה גארי טורגו ונשיא הפדרציות אריק פינגרהאט, שבירכו על שיתוף הפעולה. הרקע להחלטה כולל עלייה באירועי אנטישמיות מאז מתקפת הטרור של 7 באוקטובר 2023, שהממשלה מציינת כנימוק אסטרטגי. לא פורסמו לוחות זמנים מפורטים או יעדי ביצוע מעבר לאישור המסגרת. The Zioneer דיווחה בעבר על השקעות ממשלתיות בחינוך, בהן תוספת של 100 מיליון שקל לחינוך הבלתי־פורמלי (11 ביוני) ותכנית של 2.4 מיליארד שקל לעידוד עליית רופאים (16 ביוני), אך זו תכנית חדשה וספציפית לחינוך בתפוצות.
מקורות ואות
- קליטה פנימית
