נשיא קולומביה אבלרדו דה לה אספריילה כתב הערב (רביעי) ברשת X כי ממשלו ישקם ויחזק את היחסים עם ישראל כפי שלא היו מעולם, וכי ישראל יכולה לסמוך על קולומביה כחברה נאמנה ובעלת ברית איתנה.
בשעה 18:48 שעון ירושלים פרסם נשיא קולומביה אבלרדו דה לה אספריילה הצהרה ישירה בחשבונו ברשת X: "קולומביה תשקם ותחזק את מערכת היחסים שלה עם מדינת ישראל כפי שלא הייתה מעולם. ישראל יכולה לסמוך על קולומביה כחברה נאמנה ובעלת ברית איתנה. מי ייתן ואלוהים יברך את שני עמינו". הפוסט מגיע לאחר שיחת טלפון שקיים מוקדם יותר היום — בשעה 17:36 שעון ירושלים, בה אמר דה לה אספריילה לשר החוץ גדעון סער את אותו הדבר, כפי שדיווח The Zioneer לראשונה ב-18:46. ההצהרה הפומבית הופכת את המחויבות מערוץ דיפלומטי להצהרה אישית ובלתי אמצעית של הנשיא.
כפי שדיווח The Zioneer לאורך הפרסומים הקודמים, ההתפתחויות היום הן חלק משורת איתותים עקביים של דה לה אספריילה מאז ניצחונו בסיבוב השני ב-22 ביוני. מוקדם יותר היום, בשעה 06:19 שעון ירושלים, כתב ברשתות החברתיות כי גל פרו-ישראלי שוטף את דרום אמריקה וחזר על התחייבותו להעביר את שגרירות קולומביה לירושלים. ב-22 ביוני, עם ניצחונו עם 49.66% מהקולות, הצהיר כי יכונן יחסים רק עם מדינות שמכבדות דמוקרטיה — ונשיא ארה״ב דונלד טראמפ בירך אותו באותו ערב. מקור המידע בפרסומים התפתח מהודעות רשמיות של ישראל לפוסט ישיר ומאומת של הנשיא עצמו.
נשיאותו של דה לה אספריילה מהווה היפוך חד מול קודמו גustavo Petro, שניתק את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. כפי שדיווח The Zioneer ברקע, ניצחונו הוא חלק מגל ימין רחב יותר באמריקה הלטינית, והוא הציג עצמו כמנהיג פרו-ישראלי שמתכוון ליישר קו עם ירושלים וושינגטון.
נותר לראות מה יהיה לוח הזמנים לשיקום היחסים הדיפלומטיים המלאים, כולל העברת השגרירות לירושלים — דה לה אספריילה התייחס לכך כצפי ולא כתאריך קבוע, ולא ננקטו צעדים מעשיים מאז הפוסט של היום.
5 התפתחויות
- מתפתחנשיא קולומביה הנבחר דה לה אספרייה: לא יהיו יחסים עם מדינות שאינן מכבדות את הדמוקרטיה
- מתפתחטראמפ מברך את נשיא קולומביה הנבחר דה לה אספרייה: "אצפה לעבוד יחד לבנות מערכת יחסים עוצמתית"
- מתפתחנשיא קולומביה הנבחר: דרום אמריקה כולה עוברת לצד ישראל; מצפה להעברת השגרירות לירושלים
- מתפתחשר החוץ סער מברך את דה לה אספרייה על ניצחונו בבחירות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
