הפתיח
נשיא קולומביה, אבלרדו דה לה אספריילה, פרסם הערב (רביעי) התחייבות פומבית לשקם ולחזק את יחסי מדינתו עם ישראל "כפי שלא היו מעולם". בפוסט שפרסם ברשת X, הגדיר המנהיג הנבחר את ישראל כבעלת ברית נאמנה ואיתנה שיכולה לסמוך על תמיכתה של קולומביה, ובכך אותת על היפוך מוחלט של המדיניות העוינת שנקט הממשל הקודם.
הצהרתו הפומבית של הנשיא אבלרדו דה לה אספריילה מסמנת תפנית דיפלומטית משמעותית עבור בוגוטה. בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות, הצהיר הנשיא כי קולומביה לא רק תשקם את היחסים, אלא תפעל להעמיקם מעבר לרמות שהיו נהוגות בעבר. "ישראל יכולה לסמוך על קולומביה כחברה נאמנה ובעלת ברית איתנה", כתב, וחתם בברכה לשני העמים.
התפתחות זו מגיעה בהמשך לשיחת ברכה שנערכה מוקדם יותר ביום רביעי בין שר החוץ גדעון סער לנשיא הנבחר. במהלך השיחה, בירך סער את דה לה אספריילה על ניצחונו, אותו תיאר ככזה היוצר "תקווה ואפשרות לעתיד טוב לקולומביה". שר החוץ הדגיש את רצונה העז של ישראל לביסוס הברית לרווחת שני העמים, והנשיא הנבחר השיב באישור מחויבותו לברית חזקה מאי פעם.
השינוי מהווה נסיגה דרמטית ממדיניותו של הנשיא היוצא, גוסטבו פטרו, שניתק את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. מצעו של דה לה אספריילה הדגיש בעקביות את השותפות עם מדינות דמוקרטיות השומרות על שלטון החוק. נדבך מרכזי בשינוי זה הוא התחייבותו להעביר את שגרירות קולומביה לירושלים, צעד שתיאר בעבר כחלק ממגמה רחבה יותר של תמיכה בישראל בדרום אמריקה. מערכת The Zioneer עוקבת אחר התפתחויות אלו כחלק ממפנה אסטרטגי בעקבות הבחירות בקולומביה, שזכו כבר לשבחים מצד מנהיגים בינלאומיים, בהם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ.
5 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
