איראן וארצות הברית סיכמו על הקמת מרכז קישור שיבטיח מעבר בטוח בכלי השייט במיצרי הורמוז וימנע תקריות, כך על פי מקור המקורב לטהרן. ההכרזה מסמלת את סיכום יום השיחות הראשון בשווייץ, כאשר איראן מונה הישגים של 12 מיליארד דולר הכוללים פטורים מסנקציות ושחרור כספים קפואים.
סבב השיחות הראשון בין איראן לארצות הברית בשווייץ הסתיים בהסכמה מפורטת על מיצרי הורמוז ועל תנאים כספיים, כך דיווח מקור המקורב לטהרן ביום שלישי בשעה 10:55. על פי הפוסט, הצדדים סיכמו על הקמת "מרכז קישור" שיבטיח מעבר בטוח של כלי שייט במיצר וימנע תקריות ימיות – מנגנון שהערוץ השווה ל״תא למניעת הסלמה" שהוקם עבור לבנון.
סיכום היום הראשון של השיחות מונה הישגים בהיקף של כ-12 מיליארד דולר, לא כולל מתן היתרים לייצור נפט ומוצרים פטרוכימיים, על פי הפוסט. הדברים מתיישבים עם ידיעה קודמת של הדסק שדיווחה כי סגן שר החוץ האיראני קאסם ג׳ריבאבאדי מנה ארבעה הישגים מהסבב, בהם רישיון כללי למכירת נפט איראני ומנגנון לשחרור 12 מיליארד דולר בשתי פעימות של 6 מיליארד דולר.
ההסכמה על מרכז הקישור בהורמוז מהווה צעד קונקרטי במסגרת הסכם רחב יותר שעליו דווח בשבועות האחרונים. כפי שדיווח "The Zioneer" בעבר (שני, 22 ביוני, 09:46), ארה״ב ואיראן הסכימו להקמת ערוצי תקשורת ישירים לשמירה על חופש השיט, ומזכר בלומברג שהודלף (רביעי, 17 ביוני, 08:42) תיאר מזכר הבנות פוטנציאלי הכולל הקלות בסנקציות וקרן שיקום של 300 מיליארד דולר.
עדיין לא אושר: האם מרכז הקישור אושר רשמית על ידי שתי הממשלות, ולוח הזמנים המדויק לשחרור 12 מיליארד הדולר.
2 התפתחויות
- מבוססארה״ב ואיראן סיכמו על הקמת ערוצי תקשורת ישירים לשמירה על חופש השיט במיצר הורמוז וקיום הפסקת האש בלבנון
- מתפתחהדלפת בלומברג: איראן נותנת את הורמוז והצהרה; ארה״ב נותנת הסרת סנקציות, קרן שיקום וסיום המלחמה בלבנון
- מבוססראש מרכז המחקר האיראני: סגירת מצר הורמוז סייעה לטהראן להשיג הסכם עם ארה״ב
- מאומתדיווחים: ארה״ב ואיראן קרובות להסכם על הקפאת הגרעין, הסרת סנקציות ופתיחת מצר הורמוז
מקורות ואות
- קליטה פנימית
