הרמטכ״ל, רב-אלוף אייל זמיר, אישר תוכניות מבצעיות בפיקוד הצפון ואמר כי צה״ל ערוך לחזרה ללחימה בלבנון ובאיראן אם יידרש, לפי דובר צה״ל.
הרמטכ״ל, רב-אלוף אייל זמיר, אישר ביום ראשון אחר הצהריים תוכניות מבצעיות בפיקוד הצפון, ובפעם הראשונה ברצף האישורים הזה כלל במפורש את איראן לצד לבנון — לפי דובר צה״ל. הצבא הצהיר כי הוא ערוך לחזרה מהירה ללחימה בשתי הזירות במידת הצורך. האישור מגיע שעות לאחר שזמיר ביקר בדרום לבנון (כפי שדיווח The Zioneer בשעון ירושלים, 17:11) וחתם על ההסכם ה׳היסטורי' עם לבנון מוקדם יותר היום (16:46 שעון ירושלים).
בארבע השעות האחרונות תיעד The Zioneer שורה של הצהרות מהרמטכ״ל. בשעה 16:29 שעון ירושלים, זמיר כינה לראשונה את ההסכם עם לבנון 'היסטורי ומשמעותי' ואישר תוכניות מבצעיות עתידיות בפיקוד הצפון. תוך דקה אחת (16:29 שעון ירושלים), הוא הדגיש כי ההסכם עומד כעת ל׳מבחן המעשה של שני הצדדים' וכי לוחמי אוגדה 36 והקומנדו שולטים ברכס הבופור. לכל אורך הגרסאות, זמיר חזר כי צה״ל יכבד את ההסכם תוך שמירה על כשירות. העדכון הנוכחי הוא הפעם הראשונה שאיראן נכללת במפורש בתוכניות המבצעיות — שינוי לעומת המוקד הקודם שהתמקד רק בלבנון.
כפי שדיווח The Zioneer בשבת (27 ביוני, 22:23 שעון ירושלים), הרשויות בישראל נערכו ממילא לאפשרות של הסלמה בצפון בעקבות ההסכם עם לבנון. גורם ביטחוני שצוטט על ידי הדסק ציין כי ההערכה מגיעה על רקע התפתחויות דיפלומטיות וצבאיות מתמשכות. בנפרד, ב-3 ביוני, זמיר הצהיר כי צה״ל מוכן לחדש מיידית את הלחימה נגד איראן, אך ההצהרה ההיא לא נקשרה לאישור תוכנית מבצעית ספציפית.
צה״ל לא מסר מועד כלשהו לשינוי מבצעי. בעוד שהפסקת האש עם חיזבאללה וההסכם עם לבנון נותרו על כנם, הצבא שומר על כשירות להסלמה — כעת לרבות הזירה האיראנית במפורש. התמונה המתפתחת מותירה פתוחה את השאלה האם הכללת איראן בתוכניות מאותתת על שינוי בעמדה המבצעית או על איתות הרתעתי פומבי.
9 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
