ממשלת איראן הודיעה כי לא תגבה אגרות מכלי שיט החוצים את מצר הורמוז במשך 60 הימים הקרובים, לפי הודעה איראנית רשמית. ההכרזה, החוזרת על הצהרה קודמת של שגריר איראן באו״ם, מגיעה על רקע המשא ומתן המתמשך עם ארצות הברית.
הודעה איראנית רשמית, שצוטטה בערוץ "אבו עלי אקספרס", קבעה כי טהראן לא תגבה אגרות מכלי שיט החוצים את מצר הורמוז במשך 60 הימים הבאים. הנוסח מהדהד את הצהרתו של שגריר איראן באו״ם מיום שלישי — עליה דיווח The Zioneer בשעה 11:29 שעון ירושלים — לפיה המצר פתוח ללא אגרות למשך 60 יום, ומה שיקרה בתום התקופה תלוי במשא ומתן. ההכרזה הנוכחית אינה משנה באופן מהותי את התנאים: היא מאשררת את הפסקת האש הטקטית ולא מבטלת את מדיניות האגרות. כפי שניתח The Zioneer ביום רביעי, איראן ועומאן טוענות לריבונות משותפת על מי המצר ומתכוונות לקבוע עלויות מעבר לאחר 60 הימים. תקופת 60 הימים מתואמת גם לשיחות ארה״ב-איראן, שלפי אירנא יכללו את תוכנית הגרעין האזרחית של איראן, הסרת סנקציות ופיצוי. התאריך המדויק שבו החלה ספירת 60 הימים נותר לא ברור.
3 התפתחויות
- מבוססדובר משרד החוץ האיראני: כלי השיט ישלמו דמי "ניווט, ביטוח והגנת סביבה" בהורמוז
- מתפתחאבו עלי אקספרס: איראן מתכננת לגבות אגרות בהורמוז בתום 60 יום
- מבוססטראמפ: איראן הבטיחה שלא ייגבו אגרות במיצרי הורמוז; לא שוחררו כספים לאיראן
- מבוססדובר משרד החוץ האיראני: גביית התשלום במיצרי הורמוז נמשכת, בניגוד לדברי טראמפ
מקורות ואות
- קליטה פנימית
