יו״ר הפרלמנט האיראני מחמד באקר קאליבף אמר כי האגרה על מעבר במיצר הורמוז היא עניין של סמנטיקה — 'אפשר לקרוא לזה אגרה, אפשר לקרוא לזה עמלה, תקראו לזה איך שאתם רוצים — זה משחק של סמנטיקה'. לדבריו, אף מדינה אינה רשאית לגבות תשלום על שימוש בדרכי שיט בינלאומיות, והנושא לעולם לא יהיה תנאי מקובל בשום הסכם.
בדבריו ששיקפו כמעט מילה במילה את הניסוח של מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו מוקדם יותר היום, אמר יושב ראש הפרלמנט האיראני מחמד באקר קאליבף כי המחלוקת סביב האגרה במצר הורמוז היא 'משחק סמנטי'. 'אפשר לקרוא לזה אגרה, אפשר לקרוא לזה עמלה, תקראו לזה איך שאתם רוצים — זה משחק של סמנטיקה,' אמר קאליבף, לפי מקור איראני. לאחר מכן הוא פנה לטעון כי אף מדינה אינה רשאית לגבות תשלום על שימוש בדרכי שיט בינלאומיות, וכי הנושא לעולם לא יהיה תנאי מקובל בשום הסכם, והוסיף שהנשיא 'היה ברור לחלוטין' בנושא.
ההצהרה נראית כתגובה ישירה לרוביו, שמוקדם יותר היום דחה את ניסיונה של איראן למתג מחדש את האגרה שלה כ׳משחק סמנטי' והדגיש כי אף מדינה אינה רשאית לגבות תשלום עבור מעבר בהורמוז. כפי שדיווח The Zioneer הבוקר, רוביו כינה את תכנית האגרות בלתי ישימה, ואמר כי כל ספינה שתסרב לשלם תותקף.
דבריו של קאליבף הולכים על קו דק: תוך אימוץ אותו ניסוח כמו הדיפלומט האמריקאי הבכיר, הוא אישר מחדש את הריבונות האיראנית במיצר ואת העמדה שסדר התשלום — שאיראן טוענת שהיה חלק מהבנות עם ארה״ב — אינו נתון למשא ומתן. ההתבטאויות מדגישות את נקודת המחלוקת המרכזית בעוד השיחות העקיפות נמשכות: האם דרישת איראן לתשלום באחד מנתיבי השיט החיוניים בעולם נותרה קו אדום מבחינת וושינגטון.
- מתפתחקאליבאף בריאיון לטלוויזיה האיראנית: תשלום עבור מעבר במיצר הורמוז סוכם בהבנות עם ארה״ב
- מתפתחיושב ראש הפרלמנט האיראני קאליבאף: מצרי הורמוז לא ישובו לתנאים שלפני המלחמה
- מבוססדובר משרד החוץ האיראני: גביית התשלום במיצרי הורמוז נמשכת, בניגוד לדברי טראמפ
- מבוססטראמפ חוזר: "לא מקובל" שכל הסכם סופי עם איראן יכלול אגרות במצר הורמוז
מקורות ואות
ידיעה ממקור יחיד לעולם אינה מדורגת “מאומת” או “מבוסס”. דירוג האות יתחזק רק כשמקור שני, עצמאי, יאשש אותה.
- קליטה פנימית
