הנשיא יצחק הרצוג אמר היום (שני) בוועידת JNS כי המשא ומתן בין ישראל ללבנון יתחדש מחר בוושינגטון, וכי פירוק חיזבאללה מנשקו חייב להיות חלק בלתי נפרד מכל פתרון. הרצוג הדגיש כי יש לפתור את הסכסוך באמצעות משא ומתן ישיר בין ישראל ללבנון, ולא באמצעות 'סחטנות איראנית'.
הנשיא יצחק הרצוג הציג היום את עמדת ישראל ערב חידוש השיחות בין ישראל ללבנון בחסות ארה״ב, אשר לדבריו יתחדשו מחר בוושינגטון. בנאום בוועידת JNS בשעה 11:10 שעון ירושלים, הרצוג היה נחרץ: פירוק חיזבאללה מנשקו חייב להיות חלק בלתי נפרד מכל הסכם, והמשא ומתן חייב להישאר בין ירושלים לביירות — ולא להתרחב לאיראן.
דבריו של הרצוג באים בהמשך לבולטין SAME-THREAD שפרסמנו מוקדם יותר היום (שני, 10:16), ובו כינה הנשיא את טראמפ שותף אמין והדגיש כי יש לפתור את הסכסוך בלבנון במשא ומתן ישיר. בהקשר הרחב יותר: שיחתם ביום שישי של מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו עם נשיא לבנון ג׳וזף עאון בנושא פירוק חיזבאללה והפסקת האש (19 ביוני), ולחץ מערכת הביטחון הישראלית להאצת התהליך (16 ביוני).
השפה שבה נקט הרצוג — תיאור ההשפעה האיראנית כ׳סחטנות' והצמדת פירוק חיזבאללה לכל פתרון — מאותתת שישראל מצפה שהתהליך האמריקאי יניב תוצאה מוחשית בנוגע ליכולות הצבאיות של חיזבאללה. האזכור המפורש של וושינגטון כמיקום השיחות מאשש כי המומנטום הדיפלומטי עובר כעת לבירה האמריקאית לאחר שבועות של מגעים מקדימים. לא נמסרו פרטים נוספים על הפורמט הצפוי, הרכב המשלחות או לוח הזמנים.
2 התפתחויות
- מבוססהשיחות בין ישראל ללבנון נפתחות היום בוושינגטון; המוקד — פירוז חיזבאללה ונסיגת צה״ל
- מבוססהנשיא הרצוג בראיון לפוקס ניוז: 'איך אפשר לדבר על שלום כשחיזבאללה חטף את לבנון?'
- מתפתחהרצוג בערבית: אם תעשה שלום ותפרק את חיזבאללה, אשקול לחשוב על חנינה לביבי
- מבוססטראמפ: מקווה שנוכל לפתור את המצב בלבנון; צריך לדבר עם חיזבאללה
מקורות ואות
- קליטה פנימית
