שר החוץ האמריקני מרקו רוביו הכריז הערב בטקס בוושינגטון כי הסכם המסגרת בין ישראל ללבנון הוא ״רק ההתחלה״ וש״יש עוד דרך ארוכה לעבור״, כפי שדווח על ידי מוריה אסרף ודורון קדוש (N13 / גל״צ).
שר החוץ האמריקני מרקו רוביו הכריז הערב (שישי) בטקס החתימה בוושינגטון כי הסכם המסגרת בין ישראל ללבנון הוא 'רק ההתחלה' וש׳יש עוד דרך ארוכה לעבור', לפי מוריה אסרף ודורון קדוש (N13 / גל״צ). הטקס, שנמשך נכון לשעה 20:41 שעון ירושלים, מעגן את ההסכם שהושג הערב לאחר חודשים של משא ומתן בתיווך אמריקאי. תיאור ההסכם כצעד ראשון משקף כי השיחות המפורטות על תיחום הגבולות, הסדרי הביטחון ולוח הזמנים לנסיגת צה״ל עדיין לפנינו.
שרשרת הדיווחים שהובילה לחתימה הערב התגלגלה במהירות. בשעה 19:34 שעון ירושלים דיווחה אל-ג׳זירה מפי מקור לבנוני על חתימה ב-20:00 ונסיגה משני אזורים — דיווח יחיד שלא אושר על ידי גורמים ישראלים. דקות לאחר מכן אישר גורם ישראלי לעיתונאי אלמוג בוקר כי ההסכם ייחתם בשעות הקרובות, בעוד העיתונאי ירון אברהם (N12) דיווח על מזכר הבנות שלפיו צה״ל יישאר בקו הצהוב עד פירוק חיזבאללה מנשקו. כלי תקשורת ישראלים רבים אישרו כי הושג הסכם מסגרת הכולל נסיגה חלקית של צה״ל המותנית בפירוק חיזבאללה, טיפול במנהרות, ומשא ומתן עתידי על קו הגבול היבשתי. 'טיימס אוף ישראל' דיווח ראשון על הסכם המסגרת לנסיגה חלקית בשעה 19:34, ובשעה 19:34 דווח על החתימה עצמה.
כפי שדיווח The Zioneer אתמול (חמישי), רוביו כינה את הסיבובים הקודמים של השיחות בין ישראל ללבנון 'טובים מאוד' ואמר כי ארה״ב מקווה להגיע להצהרת כוונות משותפת בקרוב. ההסכם שנחתם הערב הוא אותה הצהרת כוונות, שכעת עוגנה בטקס רשמי. רוביו גם ציטט בפומבי את נוסח מזכר ההבנות בין ארה״ב לישראל, לפי דיווח קודם של The Zioneer, על רקע הוויכוח סביב מזכר ההבנות עם איראן. פריטי רקע ברשומת The Zioneer מראים גם כי רוביו עמד לצד הנשיא טראמפ כשזה שיבח את ההסכם עם איראן, דבר המעיד על יישור קו של מזכיר המדינה עם מדיניות הממשל בחזיתות דיפלומטיות מרובות.
טרם פורסמו פרטים נוספים על סעיפי ההסכם. הטקס נמשך כעת, ולא ברור מתי יפורסמו פרטים מלאים על תנאי המסגרת — כולל אזורי הנסיגה המדויקים של צה״ל, לוח הזמנים לפירוק חיזבאללה מנשקו, והמנגנון למשא ומתן עתידי.
17 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
