הנשיא טראמפ איים שוב לעזוב את השיחות עם איראן אם פקחי סבא״א לא יורשו להיכנס לאתרי הגרעין, כך על פי דיווח בתקשורת הישראלית. האולטימטום מחריף עימות שנמשך שבועות בין וושינגטון לטהראן סביב סוגיית הפיקוח והניטור.
הנשיא דונלד טראמפ החריף את איומו לנטוש את המשא ומתן הגרעיני עם איראן, וכעת מבהיר כי ארה״ב תעזוב את השיחות לחלוטין אם פקחי סבא״א לא יורשו להיכנס לאתרי הגרעין האיראניים. האולטימטום, שדווח בערב התקשורת הישראלית, מחדד את עמדת הנשיא שעות לאחר שהתעקש מוקדם יותר כי גורמים איראניים הבטיחו באופן פרטי לוושינגטון שיתקיים פיקוח — והזהיר כי יבטל פגישות אם טהראן תמשיך לחסום את המוניטורים.
זהו העדכון השלישי ברצף מהיר שעות הערב (שלישי) אותו מתעד The Zioneer, כאשר כל הכתבות בפרסום קודם פורסמו בשעה 20:29 שעון ירושלים. באותה עת אמר טראמפ לראשונה לכתבים כי איראן הסכימה באופן פרטי לפיקוח מלא של סבא״א (גרסה 1), לאחר מכן דחה ישירות את הכחשות איראן כי לא יתקיים פיקוח (גרסה 2), ולאחר מכן אמר לעיתונאי בן יניב כי גורמים איראניים הבטיחו לו "100%" שהפקחים ייכנסו — ואיים לבטל את הפגישות (גרסה 3). בתוך דקות, ב-20:33, פרסם The Zioneer גם כתבה המאשרת את העימות. האיום החדש מוסיף כעת תנאי קונקרטי לנסיגה מהשיחות.
מסע הלחץ הרחב התגבש בשבוע האחרון. כפי שדיווח The Zioneer ביום שישי, 19 ביוני, בשעה 22:58 שעון ירושלים, אמר טראמפ כי ארה״ב תנקוט "צעדים שטהראן לא תקבל" אם לא יושג הסכם. ביום ראשון, 21 ביוני, בשעה 16:21, איים כי "ישתלט על שאר איראן" אם הנשיא פזשכיאן לא "ישמור על הפה". ביום שני, 15 ביוני, בשעה 03:25, אמר לניו יורק טיימס כי "יחדש את ההתקפות הצבאיות" על איראן אם השיחות יכשלו.
לא ברור אם השיחות יתקיימו כמתוכנן או שטראמפ יממש את איומו לבטלן. טהראן מכחישה בפומבי כי הפקחים יורשו להיכנס, למרות ההבטחות הפרטיות שדווחו.
4 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
