הפתיח
פער מידע משמעותי התגלע ביום חמישי בנוגע לסטטוס של כוחות צה״ל בדרום לבנון. בעוד שגורם במשרד החוץ האמריקאי מסר לרויטרס כי ישראל החלה לסגת מחלקים מאזור החיץ שהקימה כ״מחווה של רצון טוב" כלפי ביירות, הן צה״ל והן מקורות צבאיים לבנוניים פרסמו הכחשות נחרצות. גורמי ביטחון ישראלים הדגישו כי לא התקבלו הנחיות נסיגה מהדרג המדיני, ותצפיות לבנוניות בשטח מדווחות כי הכוחות הישראליים נותרו פרוסים במלואם באזורים שנכבשו לאחרונה.
הדיווחים הסותרים בנוגע לנוכחות צה״ל בדרום לבנון מדגישים את הלחץ הדיפלומטי והפסיכולוגי הכבד סביב החזית הצפונית. על פי גורם במשרד החוץ האמריקאי שצוטט ברויטרס, הנסיגה המדווחת נועדה לאפשר את כניסת צבא לבנון לאזורים שיפונו, תוך הצגת המהלך כמחווה אסטרטגית לממשלה בביירות. ### הכחשות גורפות מהשטח עם זאת, נרטיב זה נתקל בהכחשות מיידיות מצד גורמים משני עברי הגבול. מקור צבאי לבנוני מסר לרשת אל-ג׳זירה כי לא זוהתה כל נסיגה, וציין כי הכוחות הישראליים נותרו בכל העמדות שנתפסו במהלך המבצעים האחרונים. הערכה זו תואמת את דיווחיהם של הכתבים הצבאיים מוריה אסרף ודורון קדוש, שציטטו גורמים בצה״ל המבהירים: "אף כוח לא זז משום מקום. לא קיבלנו שום הנחיה מהדרג המדיני בשלב זה". ### ניתוח פערי המידע הפער בדיווחים מצביע על נתק אפשרי בין מסרים דיפלומטיים בדרגים גבוהים לבין המציאות המבצעית בשטח. בעוד שוושינגטון עשויה להקרין שאיפה להורדת עצימות או לשקף שיחות סגורות, ה-The Zioneer Intelligence Desk מציין כי פריסת צה״ל נותרה ללא שינוי. הדבר תואם דפוס של הכחשות עקביות מצד ירושלים בנוגע לנסיגה, כאשר ראש הממשלה נתניהו הדגיש לאחרונה כי כוחות ישראל לא יעזבו את האזור ללא ערבויות ביטחוניות קונקרטיות. נכון לעכשיו, אזור החיץ נותר תחת שליטה ישראלית מלאה, וכל מעבר לאחריות צבא לבנון נראה כרגע כשאיפה דיפלומטית ולא כמציאות טקטית.
8 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
