הפתיח
מזכ״ל חיזבאללה נעים קאסם מסר היום (שבת) כי הארגון מחויב להבנות שהושגו בין ארה״ב לאיראן, כך לפי הודעה רשמית של הארגון. דבריו מסמנים תפנית חדה לעומת הצהרותיו בסוף השבוע שעבר, אז גינה את אותה מסגרת דיפלומטית כ״משפילה ומבישה".
הודעתו של נעים קאסם מסמנת התאמה משמעותית בעמדה הפומבית של חיזבאללה בנוגע ל׳הסכם איסלאמבאד' — מזכר ההבנות שגובש בין ממשל טראמפ לטהראן. בעוד שהארגון אותת בעבר על התנגדות לתנאי העסקה, הצהרתו האחרונה של קאסם מיישרת קו בין הארגון הלבנוני לבין הנתיב הדיפלומטי שבו בחרה פטרוניתו העיקרית, איראן.
רקע לשינוי העמדה
התפנית הנוכחית מגיעה לאחר תקופה של לחץ צבאי ודיפלומטי כבד. נכון לסוף יוני 2026, חיזבאללה נתון תחת מצוקה משמעותית בעוד צה״ל ממשיך בפעילותו נגד מרכזי הפיקוד של הארגון בדרום לבנון. במקביל, איראן מנהלת משא ומתן רגיש מול ארה״ב להשגת הקלות בסנקציות והפסקת אש אזורית. נראה כי הרטוריקה המוקדמת של קאסם, שתיארה את המסגרת האמריקאית-איראנית ככניעה, הוחלפה בצורך האסטרטגי לשמור על תיאום עם היעדים האזוריים הרחבים של טהראן.
ניתוח ומשמעויות
אנליסטים ב-The Zioneer Intelligence Desk מציינים כי מחויבותו של קאסם משקפת ככל הנראה הנחיות ישירות מטהראן לייצב את 'ציר ההתנגדות' מאחורי המציאות הדיפלומטית החדשה. באמצעות אימוץ ההבנות, ייתכן שחיזבאללה מנסה להבטיח את הישרדותו בתוך מסגרת הסכם איסלאמבאד, הכולל סעיפים להפסקת מעשי האיבה. עם זאת, התחייבויותיו הקודמות של הארגון לכפות נסיגה ישראלית ללא תנאי מלבנון מרמזות כי בעוד שהוא עשוי לקבל את ההבנות בין ארה״ב לאיראן, עמדתו העוינת הבסיסית כלפי ירושלים נותרה בעינה.
מבט לעתיד
השינוי ברטוריקה ייבחן מקרוב לאור השפעתו על המתרחש בשטח בדרום לבנון. אם מחויבותו של חיזבאללה להבנות תתורגם להפחתה בפעילות המלחמתית, הדבר עשוי לאותת על מעבר לעבר הפסקת האש המתוכננת במזכר ההבנות. מנגד, אם הארגון ימשיך ב״עימות פעיל" למרות התחייבות מילולית זו, הפער בין הדיפלומטיה האיראנית למציאות הטקטית של חיזבאללה ימשיך להוות מקור מרכזי לחוסר יציבות אזורי.
