הפתיח
צה״ל דיווח ביום שלישי כי כוחותיו תקפו חוליית מחבלי חיזבאללה בסמוך לרכס עלי א-תאהר בדרום לבנון, לאחר שאלו חצו את מרחב הביטחון והפרו את הפסקת האש. בעוד חיזבאללה טען כי התקיפה כוונה נגד אזרחים שפינו הריסות בנבטיה, צה״ל דחה את ההאשמות ומסר כי המחבלים היוו איום מיידי והשתמשו במגן אנושי כדי להסוות את פעילותם.
היתקלות במרחב האבטחה
על פי דיווח צה״ל, לוחמים המוצבים ברכס עלי א-תאהר זיהו ארבעה מחבלי חיזבאללה רכובים על טרקטור ואופנוע. הקבוצה חצתה את מרחב הביטחון המוגדר והתקרבה לעמדות ישראליות באופן שהיווה איום מיידי. הצבא מסר כי הכוחות ביצעו תחילה ירי אזהרה וקראו למחבלים לעצור. משאלו לא נענו והמשיכו בהתקדמותם, פתחו הלוחמים באש להסרת האיום. בצה״ל אישרו כי לפחות מחבל אחד נפגע במהלך האירוע.
גרסאות סותרות בנבטיה
ערוצים המזוהים עם חיזבאללה טענו כי אש ישראלית במרחב נבטיה פגעה בקבוצת אזרחים שעסקו בפינוי צירים וחילוץ גופות מתחת להריסות. כלי תקשורת לבנוניים דיווחו על שני הרוגים, שזוהו על ידי חלק מהמקורות כמוחמד אמהז וסאג׳ד עלי. צה״ל דחה מכל וכל את הטענות הללו, והגדיר אותן כניסיון טקטי של חיזבאללה להשתמש בתשתיות ובאנשים אזרחיים כמגן לפעילות טרור. הצבא הדגיש כי ימשיך לפעול נגד איומים מיידיים על כוחותיו ועל אזרחי ישראל, חרף מסגרת הפסקת האש.
ההקשר הדיפלומטי
התקרית התרחשה בעוד סבב השיחות החמישי בין ישראל ללבנון התקיים בוושינגטון בערב יום שלישי. במהלך המפגשים, שגריר ישראל בארצות הברית הזהיר מפני הסכנה המתמשכת של ההשפעה האיראנית ומפני האפשרות שחיזבאללה ינצל כל הפוגה בלחימה כדי לחזק את עמדותיו. מזכיר המדינה האמריקני, מרקו רוביו, חזר על העמדה האמריקנית לפיה עתיד לבנון חייב להשתייך לממשלתה הריבונית והנבחרת, ללא שליטת מיליציות. החיכוך המתמשך בשטח מדגיש את שבירותם של הסדרי הביטחון הנוכחיים, בעוד שני הצדדים מנווטים את המעבר מתמרון פעיל להפסקת אש מנוטרת.
5 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
