הפתיח
דובר משרד החוץ האיראני הכחיש הבוקר (שלישי) באופן רשמי את טענותיו של סגן נשיא ארה״ב, ג׳יי.די. ואנס, והבהיר כי לטהראן אין כל כוונה לאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא״א) לבקר במתקני הגרעין שנפגעו במהלך המלחמה.
הצהרתו של דובר משרד החוץ האיראני, אסמאעיל בקאאי, שפורסמה בכלי התקשורת הממלכתיים באיראן, יוצרת סתירה דיפלומטית חריפה בין וושינגטון לטהראן. רק אתמול רמז סגן נשיא ארה״ב, ג׳יי.די. ואנס, כי ביקור של פקחי סבא״א במתקני הגרעין האיראניים קרוב מאוד, והציג זאת כאות להתקדמות במשא ומתן האזורי. דחיית הטענה על ידי בקאאי מדגישה את הפער המעמיק בין האופטימיות הדיפלומטית האמריקנית לבין המציאות בשטח.
גרסאות סותרות
ההכחשה האיראנית מתמקדת ספציפית במעמדם של אתרים שספגו נזק במהלך חילופי המהלומות הצבאיות האחרונות. בעוד שממשל טראמפ מאותת כי טהראן מתקדמת לעבר שקיפות רבה יותר כחלק ממתווה 'הסכם איסלאמבאד', ההנהגה האיראנית ממשיכה להחזיק בעמדה מגבילה בנוגע לפיקוח בינלאומי. על פי חומרים שנבחנו על ידי The Zioneer Intelligence Desk, בקאאי הדגיש כי תוכנית פיקוח כזו אינה עומדת על הפרק, מה שמעכב למעשה מרכיב קריטי של אימות בתוך מפת הדרכים הדיפלומטית המוצעת.
משמעויות אסטרטגיות
עבור ישראל וגורמי ביטחון באזור, התפתחות זו מחזקת את הספקנות בנוגע לציות האיראני. הסירוב לאפשר גישה לאתרים שנפגעו מעלה את החשש כי טהראן מנסה להסתיר את היקף פעילותה הגרעינית או את תוצאות התקיפות האחרונות. בעוד שארה״ב ואיראן נמצאות לפי הדיווחים בעיצומו של משא ומתן רגיש, החיכוך הפומבי הזה מבליט את שבירותו של התהליך הדיפלומטי ואת הקושי בהשגת ריסון גרעיני הניתן לאימות. The Zioneer ימשיך לעקוב האם מדובר בתמרון טקטי של המשא ומתן או בהקשחה סופית של העמדה האיראנית.
7 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
