איראן הודיעה היום (שלישי) כי לא תאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא״א) לבקר במתקני הגרעין שלה, כך לפי דיווח בכלי תקשורת ישראלי. העיתונאי דרור בלאזאדה מסר כי טהרן מכתיבה את הקצב מול האמריקאים, אך הביע אופטימיות שהמתיחה תימשך עד נובמבר, אז יוכל טראמפ להתהפך ולתקוף בחזרה.
איראן הודיעה רשמית כי לא תאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא״א) לבקר במתקני הגרעין שלה, כך דווח בכלי תקשורת ישראלי אחר הצהריים (שלישי). ההכרזה מחריפה את העימות שהתגבר ביממה האחרונה, לאחר שורת הכחשות שפרסמה טהרן לאורך היום — מהכחשה ראשונה בשעה 10:51 בבוקר ועד לסתירה גמורה לדברי סגן נשיא ארה״ב.
השתלשלות הדיווחים החלה בשעה 10:51 בבוקר, אז אמר דובר משרד החוץ האיראני, אסמאעיל בקאאי, כי לטהרן אין תוכנית לאפשר לפקחי סבא״א להיכנס למתקני גרעין שניזוקו במלחמה — בסתירה ישירה להצהרת ואנס יום קודם. בתוך שעה הכפיל הדובר את ההתנגדות ודחה את טענת טראמפ כי הכספים שהופשרו מיועדים לרכישת מזון מארה״ב. בהמשך, בשעה 11:44, אמר שגריר איראן לאו״ם כי הנושא נדחה לשלב מאוחר יותר בשיחות — עמדה מתונה יותר שהוחלפה בהמשך בסירוב מוחלט. הדפוס מצביע על מעבר מעמדה מדודה לאיסור קטגורי.
כפי שדיווח The Zioneer אתמול, ואנס ציפה לביקור סבא״א כבר השבוע, במסגרת עסקה גרעינית מתהווה. ואולם הערכות המודיעין הישראלי שפורסמו ביום רביעי קבעו כי איראן תנצל את חלון 60 הימים כדי למשוך זמן. ברקע: שיירה צבאית אמריקנית נכנסה לעיראק מסוריה ביום שבת, סימן להמשך היערכות כוח גם לצד המגעים הדיפלומטיים.
עדיין לא ברור אם ההכרזה היום מייצגת את עמדתה הסופית של איראן או פתיח טקטי בשבועות הקרובים. לא דווח על תגובה מיידית מוושינגטון או מהסבא״א.
9 התפתחויות
- מבוססאיראן מכחישה רשמית: לא הסכמנו לכניסת פקחי סבא״א
- מבוססשגריר איראן לאו״ם: דיון על כניסת פקחי סבא״א יגיע בשלב הבא של השיחות
- מבוססתסנים המקורבת למשמרות המהפכה: כניסת פקחי סבא״א לא אושרה על ידי צוות המשא ומתן האיראני
- מבוססוויטקוף למחוקקים בארה״ב: איראן תאפשר לסבא״א להגיע לאתרי הגרעין ולחלץ אורניום מועשר
מקורות ואות
- קליטה פנימית
