הפתיח
סוכנות הידיעות פארס, המזוהה באופן הדוק עם משמרות המהפכה, פרסמה הערב (ראשון) מאמר הקורא לרפובליקה האסלאמית להאיץ את פיתוח הנשק הגרעיני שלה. המאמר טוען כי המנהיג העליון של איראן הורה להתקדם ב״מלוא המהירות" לעבר השגת הרתעה גרעינית, בטענה כי יכולות צבאיות קונבנציונליות אינן מספיקות עוד כדי להגן על המשטר מפני ארצות הברית וישראל.
על פי חומרים שנבחנו על ידי דסק המודיעין של The Zioneer, המאמר בסוכנות הידיעות פארס קובע כי לאיראן אין ברירה אלא לבנות ארסנל גרעיני כדי להסיר את איום התקיפה, הכיבוש או פירוק המדינה. הפרסום ממסגר באופן מפורש את הנשק הגרעיני כדרך היחידה להבטחת הריבונות האיראנית, ומרמז כי טהראן מתכוננת לפרוש מהמשא ומתן לשלום כדי לחתור להשגת נשק זה בהקדם האפשרי.
המאמר מוסיף וטוען כי רק לאחר השגת הרתעה גרעינית תוכל איראן לנהל משא ומתן מ״עמדה נכונה". הכותב מציג הקבלה לסין, וטוען כי בייג׳ינג זכתה למשא ומתן רציני מול ארצות הברית רק לאחר שפיתחה יכולות גרעיניות משלה. שינוי זה ברטוריקה מגיע על רקע מתיחות אזורית גוברת ובהמשך לדיווחים קודמים על חיכוך בין משמרות המהפכה לבין הסגל הדיפלומטי של איראן בנוגע לשקיפות ולתקיפות של עמדת המדינה בשיחות הבינלאומיות.
באופן משמעותי, המאמר מכיר בכך שההרתעה הגרעינית של ישראל הגבילה את חופש הפעולה של איראן בעימותים האחרונים. לפי הדיווח בפארס, טהראן נמנעה מלחצות ספים מסוימים כדי להימנע מתגובה גרעינית ישראלית פוטנציאלית. באמצעות הקריאה הפומבית למעבר למעמד גרעיני, כלי התקשורת המזוהה עם משמרות המהפכה מאותת על תפנית אסטרטגית אפשרית הרחק מהמסלול הדיפלומטי לעבר מדיניות של פריצה גרעינית גלויה. דסק המודיעין של The Zioneer ממשיך לעקוב האם קריאות פומביות אלו משקפות שינוי מדיניות סופי או שמא מדובר בטקטיקת לחץ המופנית כלפי יריבים מבית ושותפים למשא ומתן בחוץ.
3 התפתחויות
