הפתיח
ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר ביום שני כי לכוחות צה״ל בדרום לבנון יש "חופש פעולה מלא" לסיכול איומים, זאת במקביל לדיווחים המצביעים על האטה משמעותית בפעילות ההתקפית וביטול השמדת תשתיות טרור.
ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם אחר הצהריים (שני) הודעה נחרצת, לפיה צה״ל פועל ללא הגבלות בדרום לבנון. לדברי ראש הממשלה, ללוחמים יש סמכות לסכל כל איום ישיר או מתהווה על אזרחי ישראל או על הכוחות עצמם. "אין לצה״ל שום הגבלה", הצהיר נתניהו, ובכך חיזק את העמדה שהציג בימים האחרונים לנוכח הלחצים המדיניים.
דיווחים סותרים מהשטח
למרות הקו הרשמי של לשכת ראש הממשלה, דיווח של העיתונאי הלל ביטון רוזן מציג מציאות מבצעית שונה. על פי הדיווח, צה״ל לא ביצע אף תקיפה בדרום לבנון במהלך 48 השעות האחרונות. יתרה מכך, נטען כי ניתנה הנחיה חדשה לכוחות בשטח, לפיה יש לפתוח באש רק במקרה של "סכנה מיידית", ולא כצעד מנע מול איומים מתהווים.
סוגיית התשתיות וההשמדה
חלק משמעותי בדיווח נוגע לתשתיות התת-קרקעיות העצומות שחשפו כוחות צה״ל לאחרונה. בעוד שבעבר הדגיש הצבא את חשיבות השמדת מנהרות חיזבאללה, הדיווח הנוכחי טוען כי כל פעולות ההשמדה המתוכננות של מתקנים אלו בוטלו. זאת בהמשך לדיווחים קודמים ב-The Zioneer מה-19 ביוני, אז אישר תא״ל אפי דפרין כי מתבצעות השמדות אקטיביות באזורים כמו מצודת הבופור. הדיווח הנוכחי מצביע על שינוי מדיניות שעלול להותיר את התשתיות הנותרות על כנן.
ניתוח ומבט להמשך
הפער בין הצהרות ראש הממשלה לבין הדיווחים על עצירה מבצעית מרמז על איזון מורכב בין יעדים צבאיים למסגרות דיפלומטיות. בעוד נתניהו מדגיש את "חופש הפעולה", היעדר תקיפות במשך יומיים והשינוי לכאורה בהוראות הפתיחה באש עשויים להעיד על הפוגה מבצעית דה-פקטו. המבחן הקרוב יהיה האם צה״ל יחזור להשמיד את רשת המנהרות של חיזבאללה, אותה הגדיר הצבא כמרכזי פיקוד ושליטה מרכזיים של ארגון הטרור.
5 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
