הפתיח
ממשל טראמפ מבקש מימון משלים בסך 672 מיליון דולר המיועד ספציפית לפינוי אורניום מועשר וחומרים גרעיניים רגישים אחרים מאיראן, כך דווח ביום רביעי בלילה.
הבקשה, שדווחה לראשונה ברשת פוקס ניוז, נועדה לספק את המשאבים הכספיים הדרושים להוצאת חומרים גרעיניים משטח איראן ולתמיכה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא״א) במאמצי הפיקוח והאימות שלה. הקצאה ספציפית זו מוטמעת בתוך חבילת מימון משלימה גדולה משמעותית של 80 מיליארד דולר הקשורה למערכה הישירה האחרונה בין ארצות הברית לאיראן.
הקשר המבצעי לפינוי
צעד זה מגיע לאחר שבועות של מסרים בדרג גבוה מהבית הלבן בנוגע ליכולות הגרעין של איראן. הנשיא טראמפ הצהיר בעבר כי כל הסכם סופי או פתרון לעימות הנוכחי חייב לכלול את הפינוי המלא או ההשמדה של מאגרי האורניום המועשר של טהראן. בקשת ה-672 מיליון דולר מרמזת כי הממשל עובר כעת לשלב הלוגיסטי של מבצע כזה, בין אם כחלק ממזכר הבנות שהושג במשא ומתן ובין אם כפעולת אכיפה חד-צדדית.
פיקוח ואימות
מרכיב קריטי במימון מופנה לסבא״א. הצעת הממשל מדגישה כי פינוי החומרים הרגישים חייב להיות מלווה באימות קפדני כדי להבטיח שלא נותרו יכולות העשרה שיוריות. הדבר מגיע בעיתוי רגיש, שכן דיווחים מה-24 ביוני הצביעו על התנגדות איראנית לבדיקות מסוימות של סבא״א, מה שמדגיש את החיכוך בין הפיקוח הבינלאומי לריבונות האיראנית.
מבט אסטרטגי
הכללת המימון הזה בחבילה רחבה יותר הקשורה למלחמה מעידה על כך שארה״ב רואה בניטרול איום הגרעין האיראני יעד מרכזי של המערכה הנוכחית. עבור ישראל, הוצאת החומר המועשר מהווה הפחתה משמעותית של איום ה׳פריצה' המיידי, אם כי גורמי ביטחון נותרו זהירים בשאלה האם צעד כזה יפרק לצמיתות את תשתית הגרעין של איראן או רק יאפס את השעון. הבקשה עוברת כעת לקונגרס, שם טען הממשל כי קיים ביקוש ציבורי חזק למימון יעדי המערכה.
2 התפתחויות
