הפתיח
גורם אמריקני מסר ביום חמישי כי ישראל החלה להסיג את כוחותיה מחלקים מסוימים של רצועת הביטחון שהוקמה בדרום לבנון. הדיווח, שנמצא בשלבי התפתחות, טרם פירט את ההיקף הגיאוגרפי המדויק או את לוח הזמנים להיערכות המחודשת של יחידות צה״ל.
דיווחים ראשוניים על נסיגה
לפי גורם אמריקני שצוטט בדיווחים ביום חמישי בבוקר, ישראל החלה בנסיגה מחלקים מרצועת הביטחון שהיא מחזיקה בדרום לבנון. בעוד שהגורם אישר את תנועת הכוחות, המיקומים הספציפיים והיקף הנסיגה נותרו בשלב זה ללא אימות רשמי. התפתחות זו מגיעה על רקע מציאות ביטחונית מורכבת שבה צה״ל ביסס בעבר נוכחות המשתרעת עד כ-10 קילומטרים מצפון לגבול, במטרה לצמצם את האיומים על יישובי הצפון.
רקע של לחץ דיפלומטי
הדיווח על הנסיגה מגיע לאחר תקופה של פעילות דיפלומטית אינטנסיבית. דיווחים קודמים מה-21 ביוני הצביעו על כך שממשל טראמפ דרש נסיגה ישראלית חלקית מדרום לבנון כחלק ממאמצים רחבים יותר להשגת הפסקת אש יציבה. בעוד שראש הממשלה בנימין נתניהו הגדיר לכאורה את עזיבת רצועת הביטחון כ״קו אדום" בתדרוכים סגורים, הערכות מאוחרות יותר של גורמי ביטחון רמזו כי הכנות לנסיגה בכל זאת מתבצעות. הדיווח הנוכחי על נסיגה פעילה מצביע על שינוי בסטטוס-קוו המבצעי בשטח.
ניתוח ומבט קדימה
המצב נותר תחת הגדרת "מתפתח" (Developing), שכן גורמים ישראליים רשמיים טרם אישרו את טענות הגורם האמריקני. דסק המודיעין של The Zioneer מציין כי דיווחים קודמים על נסיגות מקומיות, כמו אלו ליד העיירה חיאם, אופיינו לעיתים קרובות כהיערכות טקטית מחדש ולא כנסיגה אסטרטגית מלאה. אנליסטים בוחנים כעת האם תנועה זו מייצגת ויתור דיפלומטי מתואם או התאמה טקטית של קו ההגנה. החשש העיקרי של מערכת הביטחון הישראלית נותר מניעת חזרתו של חיזבאללה לגדר הגבול, מטרה שלשמה הוקמה רצועת הביטחון מלכתחילה.
6 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
