הפתיח
משרד החוץ האמריקאי פרסם הבוקר (שבת) אזהרה חריפה, במסגרתה הגדיר את חיזבאללה כסוכן המסוכן ביותר של איראן והאשים את הארגון בתכנון התקפות נגד אזרחים ואינטרסים אמריקאיים. בהודעה נטען עוד כי חיזבאללה גורר את לבנון באופן שיטתי למלחמות הרסניות, בניגוד לרצונם המפורש של הממשלה והעם הלבנוני.
משרד החוץ האמריקאי החריף משמעותית את הרטוריקה שלו נגד חיזבאללה, כשהוא מגדיר אותו ככלי המרכזי והקטלני ביותר של ההשפעה האיראנית במזרח התיכון. על פי הודעה שפורסמה הבוקר, יום שבת ה-27 ביוני, סמוך לשעה 08:47 (זמן ירושלים), בידי וושינגטון מידע המצביע על כך שהארגון מתכנן באופן פעיל התקפות נגד אמריקאים. במשרד החוץ תיארו את חיזבאללה לא רק כמיליציה אזורית, אלא כאיום ישיר על הביטחון הלאומי ועל כוח האדם האמריקאי.
פגיעה בריבונות הלבנונית
מעבר לאיום הישיר על נכסים אמריקאיים, הערכת המצב האמריקאית מדגישה את המחיר הפנימי שגובה פעילות חיזבאללה מלבנון. משרד החוץ האשים את הארגון בפעילות כ״מדינה בתוך מדינה", הגוררת את לבנון ל״מלחמות הרסניות" המשרתות את האינטרסים של טהראן ולא את אלו של ביירות. הערכה זו עולה בקנה אחד עם דיווחים קודמים שנבחנו על ידי The Zioneer Intelligence Desk, בהם הגדירו גורמים לבנוניים רשמיים את הארגון כ״ארגון צבאי בלתי חוקי" הפועל מחוץ לשליטת הממשלה המרכזית.
הקשר אזורי וניתוח
ההחרפה במסרים האמריקאיים מגיעה בתקופה של מתיחות אזורית גוברת סביב רשת השלוחות של איראן. בעוד שטהראן הכחישה בעבר כי חיזבאללה פועל כזרוע הכפופה לה, ההצהרה האמריקאית ממסגרת את היחסים ככאלה של פיקוד ושליטה ישירים. האזכור הספציפי של תכנון פיגועים נגד אמריקאים מרמז על מעבר מניטור כללי לסביבת איום פעילה. אנליסטים מציינים כי בהדגשת חוסר ההסכמה של ממשלת לבנון, ארה״ב מנסה לתקוע טריז בין הארגון החמוש לבין המדינה הלבנונית, תוך חיזוק הנרטיב של חיזבאללה ככוח זר המשתלט על קבלת ההחלטות בלבנון.
מבט קדימה
ההשלכות המיידיות של אזהרה זו עשויות לכלול שינויים בהיערכות הכוחות האמריקאיים באזור והגברת הלחץ על ממשלת לבנון להתנער מהמנגנון הצבאי של חיזבאללה. ככל שהאירוע מתפתח, המיקוד נותר בשאלה האם המזימות המדוברות יובילו לעימותים ישירים או להטלת סנקציות דיפלומטיות וכלכליות נוספות על התשתיות של הארגון.
