ד״ר דורון מצא ממערכת 301 טוען כי ההנהגה האיראנית מסיקה מהתקיפות האמריקניות האחרונות שנשיא ארה״ב טראמפ חלש, והממשל חצוי בין בדלנים לנושאי ערכי צדק. לדבריו, טהראן לוקחת כעת סיכון מחושב סביב מיצרי הורמוז, לאחר שלמדה מרוסיה ומגורמי 'הגוש הדכאני' שלעוצמה האמריקנית יש גבולות.
ד״ר דורון מצא, בכתבה שפורסמה הבוקר בפלטפורמת הניתוח 301, פרסם סקירה אסטרטגית מפורטת של העימות הנוכחי בין איראן לארה״ב. מצא טוען כי התקיפות האמריקניות ביום ראשון היו בעיקרן סימבוליות, נועדו 'להעביר מסרים', וכי ממשל טראמפ נשאר מחויב עמוקות למסלול הדיפלומטי עם איראן — הנתיב המועדף עליו. לדבריו, התקיפות באו על רקע הפרות איראניות הנוגעות למיצרי הורמוז, שמצא מכנה 'בת עיניהם של התועלתנים מוושינגטון'. לפי הערכתו, האיראנים מבינים את חשיבות הורמוז לכלכלת הממשל הנוכחי — זה היה הגורם שהכריע, לטענתו, את טראמפ — ובכל זאת הם משחקים ב׳יהלום שבכתר' ולוקחים, לתפיסתם, סיכון מחושב. הערכת המצב האיראנית המרכזית, כותב מצא, היא שטראמפ וארה״ב חלשים, מסקנה שהוסקה מהעימות האחרון. טהראן מאמינה שניתן לנהל את המשחק מול האמריקנים באמצעות תמהיל של רמיה, תנועה קדימה ואחורה, וזמן — שלפי תפיסתה פועל לטובתם ולרעת טראמפ, לקח שלמדה מפוטין הרוסי ומהגוש הדכאני הרחב.
הפרשנות, המסווגת כמאמר דעה אנליטי, פורסמה בערוץ 301 (יוסי אליעזר) בטלגרם ומשקפת את דעת הכותב והפלטפורמה. כפי ש-The Zioneer דיווח בהרחבה, ארה״ב ביצעה תקיפות אוויריות מתמשכות במסגרת מבצע 'זעם אפי', בעוד טראמפ איים בפומבי בתקיפות 'קשות' יומיות ובמקביל איתת שאיראן רוצה עסקה יותר ממנו. הערכתו של מצא היא העדכון האחרון בשורה של ניתוחים המציירים תמונה של ממשל אמריקני קרוע בין הסלמה צבאית לחיפוש מוצא דיפלומטי.
מקורות ואות
ידיעה ממקור יחיד לעולם אינה מדורגת “מאומת” או “מבוסס”. דירוג האות יתחזק רק כשמקור שני, עצמאי, יאשש אותה.
- קליטה פנימית
