הפרשן תמיר מורג מעריך כי איראן תוקפת ספינות סוחר בנתיב הדרומי של מצרי הורמוז בקרבת עומאן, במטרה לגבות דמי חסות. ההערכה קובעת כי בטהראן הגיעו למסקנה שהנשיא טראמפ חלש, ויגבירו את הלחץ אם ארה״ב לא תוכיח נחישות.
פרשנות חדשה שפורסמה הבוקר (ראשון) על ידי תמיר מורג מערוץ מכון סאלח קובעת במפורש שאיראן רואה בנשיא טראמפ חלש — וממקמת את ההסלמה סביב הורמוז כמבחן ישיר של נחישות אמריקנית. הפרשנות, שפורסמה שעות ספורות לאחר ההערכה הקודמת של אותו ערוץ בשעה 20:37 שבת, טוענת שבטהראן פירשו את התקיפה האמריקנית המתונה כחולשה, לא כאיפוק, ומזהירה כי 'דמי הסחיטה וההשפלות רק ילכו ויחמירו' אם וושינגטון לא תוכיח נחישות.
כפי ש-The Zioneer דיווח לראשונה בשעה 20:37 (שבת), ההערכה הראשונית של מכון סאלח קבעה שאיראן החלה לתקוף ספינות סוחר בנתיב הדרומי של מצרי הורמוז סמוך לעומאן במטרה לגבות דמי חסות — למעשה להפוך את נתיב השיט למחסום גבייה. באותה שעה דיווח The Zioneer גם על ספינת סוחר שנייה שנפגעה מכטב״מ איראני מול עומאן, כשסנטקום הבטיחה להגן על השיט. הפרשנות החדשה מחדדת את טענת המניע: מה שהוצג כהיסק במוצאי שבת מוצג כעת כהערכה ישירה של תפיסת טהראן את טראמפ.
פרשנות פרשן זו משתלבת בהסלמה מתועדת רחבה יותר. The Zioneer דיווח ב-10 ביוני על איום טראמפ בתקיפות יומיומיות מתמשכות, וב-11 ביוני על תקיפות אמריקניות המתמקדות בחופש השיט בהורמוז. ב-21 ביוני ציטט The Zioneer חבר במשלחת האיראנית לשיחות שהזהיר: 'יהיה תשלום בהורמוז, וזה סופי'. הפרשנות הנוכחית מפרשת את תגובת ארה״ב עד כה — כולל היקף התקיפות המוגבל — כמי שחיזקה את טהראן.
מדובר בהערכה מיוחסת של פרשן יחיד, לא בדיווח מבצעי או מודיעיני מאומת. טענות מורג לגבי קבלת ההחלטות באיראן — במיוחד המסקנה שטראמפ חלש — אינן מגובות באף גורם רשמי אמריקני, ישראלי או ממפרץ בשלב זה. כמו כן, לא ברור אם מסע גביית דמי החסות הוא מדיניות מתואמת של המדינה או פעולה מקומית אופורטוניסטית.
3 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
