מזכ״ל חיזבאללה נעים קאסם הכריז היום (ו') כי הארגון לא יתפרק מנשקו, בטענה ש׳שבר את הפרויקט הישראלי-אמריקאי' וכי ישראל חייבת לסגת ללא תנאי מכל סנטימטר של אדמת לבנון. בנפרד, חבר כנסת לבנוני טען כי הנשיא טראמפ מוכן לשיחות ישירות עם חיזבאללה – דיווח לא מאומת.
בהודעות חדשות שהופצו בצהרי יום שישי הכריז מזכ״ל חיזבאללה נעים קאסם כי הארגון 'שבר את הפרויקט הישראלי-אמריקאי' והתחייב שלא להתפרק מנשקו, תוך דרישה לנסיגה ישראלית בלתי מותנית מכל סנטימטר מאדמת לבנון. ההצהרה, שפורסמה בערוץ הרשמי שלו בשעה 11:10 שעון ירושלים, מעצימה את דרישתו המקבילה מוקדם יותר היום לנסיגה ישראלית מלאה ביבשה, בים ובאוויר — סימון הפעם השנייה היום בה קאסם מציב תנאים מקסימליסטיים בפומבי. ההתחייבות החדשה שלא להתפרק מנשק מגיעה על רקע הסלמה שבועית ברטוריקה המתריסה שהדסק עוקב אחריה מאז יום ראשון: בערב יום ראשון דיבר על 'פרויקט לחיסול ישראל'; ביום רביעי דחה 'אזורי ביטחון' ישראליים; וביום שלישי הכריז שמסגרת הפסקת האש מנובמבר 2024 קרסה. הסכם הפסקת האש מנובמבר 2024, המחייב את חיזבאללה לסגת צפונית לליטני ולהתרק מנקו, נותר בלתי מיושם בתחומים מרכזיים, בעוד ישראל ממשיכה בפעילות קרקעית בדרום לבנון – לרבות התקדמות מחדת׳ה לעבר ח׳ריס, כפי שדיווח The Zioneer בנפרד. בנפרד, טענתו של ח״כ האדי אבו חסן כי הנשיא טראמפ מוכן לשיחות ישירות עם חיזבאללה לא אומתה באופן בלתי תלוי ומגיעה ממקור פוליטי יחיד. נותר לא ברור אם התבצרותו של קאסם משקפת גיבוש פנימי לקראת כל דחיפה דיפלומטית, או מסמנת דחייה מכוונת של המסגרת המתהווה בתיווך אמריקאי – כשהארגון עדיין בוחן את יכולתו לאכוף את התחייבויותיו מהסכם נובמבר 2024 בשטח.
3 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
