איראן ועומאן פרסמו היום (ג׳) אחר הצהריים הצהרה משותפת המדגישה את זכויותיהן הריבוניות במים הטריטוריאליים במצר הורמוז, לפי דיווח של אסף רוזנצוייג (N12). ההצהרה באה בעקבות הקמת ועדה משותפת בין שתי המדינות בנושא מצר הורמוז, כפי שדווח ב״The Zioneer״ מוקדם יותר היום.
איראן ועומאן פרסמו היום (ג׳) אחר הצהריים הצהרה משותפת המדגישה את זכויותיהן הריבוניות במים הטריטוריאליים במצר הורמוז, לפי דיווח של אסף רוזנצוייג (N12). ההצהרה באה בעקבות ההודעה מוקדם יותר היום — כפי שדווח ב״The Zioneer״ בשעה 13:32 — על הקמת ועדה משותפת בין שתי המדינות לדיון בנושאי מצר הורמוז.
ההצהרה מגיעה על רקע מאמץ דיפלומטי איראני מתמשך בן חודשים לתבוע שליטה משותפת עם עומאן על המצר, שאיראן טוענת יותר ויותר שאינו מים בין־לאומיים אלא נתיב ימי משותף. ״The Zioneer״ דיווח בעבר על הקמת תאגיד משותף של איראן ועומאן לניהול המצר, על הצהרות איראניות הדוחות את הגדרתו כמים בין־לאומיים, ועל מזכר ההבנות האחרון בין ארה״ב לאיראן. מעצמות אירופה (E4) — גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה — בירכו על אותו מזכר הבנות וקראו לפתיחה מהירה של המצר.
ההצהרה המשותפת היום מקבעת לכאורה את העמדה הדו־צדדית ברמה ההצהרתית. לא הוכרזו צעדים מבצעיים חדשים. לא ברור אם ההצהרה מעידה על שינוי כלשהו בתנועה הימית דרך המצר, שהושפעה מאכיפת הסגר הימי האיראני מאז תחילת יוני.
2 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
