דובר משרד החוץ האיראני, אסמאעיל בקאאי, אמר היום (חמישי) כי נאט״ו והמדינות החברות בברית חייבות לשאת באחריות על חלקן במלחמה נגד איראן, וציין במפורש את איטליה ורומניה כמדינות שסייעו לפעילות האמריקאית, לפי ההודעה הרשמית.
משרד החוץ האיראני החריף הערב (חמישי) את מסע הלחץ הדיפלומטי שלו, כשדובר המשרד אסמאעיל בקאאי דרש להטיל אחריות על נאט״ו וכל המדינות החברות שהשתתפו בהחלטה להצטרף למלחמה נגד איראן. בקאאי טען כי דבריו של מזכ״ל נאט״ו מארק רוטה מהווים "הודאה מפורשת" בשיתוף פעולה עם ארצות הברית וישראל במהלך התקיפה נגד איראן, וכי מדובר בהכרה במעורבות פעילה של הברית בפעולה צבאית נגד מדינה חברה באו״ם.
כפי שדיווח The Zioneer הבוקר, איראן קראה קודם לכן להעמיד לדין את מדינות נאט״ו על השתתפות במלחמה. הצהרתו העדכנית של בקאאי מוסיפה דרישות ספציפיות לאחריות, תוך ציון מפורש של איטליה ורומניה — שתי מדינות שלדבריו רוטה הזכיר כמי שסייעו לפעילות האמריקאית נגד איראן — וקורא להן להסביר לציבור "מדוע שיתפו פעולה עם התוקפים נגד איראן."
הצהרה זו מרחיבה את מסע הלחץ האיראני הרחב יותר. בקאאי הצטרף לדבריו של שר החוץ עבאס עראקצ׳י מוקדם יותר השבוע, שהדגיש כי ארה״ב נושאת באחריות על פי תזכיר ההבנות לסיום המלחמה בכל החזיתות. הדרישה החדשה לאחריות ספציפית ממדינות נאט״ו מעידה כי איראן מבקשת לבודד מדינות בעלות ברית שתמכו בפעולות בהובלת ארה״ב במהלך הסכסוך האחרון. לא ברור אם הופעל מנגנון משפטי בינלאומי כלשהו.
2 התפתחויות
- מתפתחאיראן מאשימה את נאט״ו בשותפות ל״מלחמת תוקפנות בלתי חוקית" בעקבות דברי רוטה
- מתפתחמזכ״ל נאט״ו מודה: יש אכזבה בנאט״ו מסיוע ארה״ב במלחמה באיראן
- מבוססעראקצ׳י: 'אנו מדגישים שוב את אחריות וושינגטון בהתאם לתזכיר ההבנות לסיום המלחמה בכל החזיתות כולל לבנון'
- מתפתחאיראן: 'לארה״ב אחריות ישירה על פשעי ישראל בלבנון'
מקורות ואות
- קליטה פנימית
