משמרות המהפכה האיראניים (IRGC) הודיעו היום (ה׳) כי הם שולטים באופן מלא במיצרי הורמוז, וקבעו כי המעבר אפשרי רק באישורם ובנתיבים ייעודיים. המשמרות איימו כי ספינה שתנסה לעבור ללא אישור, עם AIS כבוי או מחוץ למסלולים המאושרים, תהיה אחראית לכל תוצאה. כמה ספינות חזרו היום והסלמה זו החלה להעלות את מחיר הנפט.
משמרות המהפכה (IRGC) הודיעו הערב (ה׳) על שליטה מלאה במיצרי הורמוז, תוך איום כי ספינה שתעבור ללא תיאום מראש מחוץ לנתיבים המאושרים — תהיה חשופה לתקיפה. ההצהרה, שהתפרמה באמצעים איראניים, מהווה העמקה של העמדה האיראנית במשבר הימי המתמשך.
לפי המשמרות, מספר ספינות שניסו לבחון את ההגבלות נאלצו לחזור על עקבותיהן. ההחמרה צפויה להעלות את מחירי הנפט, שכן השוק מתמחר סיכון לשיבוש מעבר מכליות הנפט דרך ציר השיט החיוני ביותר בעולם.
כפי שדיווח The Zioneer בעבר (20 ביוני), משמרות המהפכה הכריזו על סגירת מיצרי הורמוז לכלי שיט הקשורים לישראל, והנשיא טראמפ הזהיר את איראן שלא תגבה אגרות על מעבר. ההצהרה הנוכחית מרחיבה את הטענה האיראנית לשליטה מלאה על כלל כלי השיט, לא רק לאלו הקשורים לישראל. צי ארה״ב כבר איתגר בעבר את ספינות המשמרות ליד המיצר, אך טרם פורסמה תגובה אמריקאית או בינלאומית להצהרה האחרונה.
2 התפתחויות
- מבוססהרמטכ״ל האיראני: כוחותינו שולטים במצר הורמוז — אף ספינה לא תעבור ללא רשותנו
- מתפתחמפקד חיל הים של משמרות המהפכה מאיים לתקוף ספינות מלחמה עוינות במצרי הורמוז
- מתפתחמשמרות המהפכה מסובבים ספינות לאחור במצר הורמוז; אנליסט: אולי מונעים מהן לעלות על מוקש ימי
- מתפתחהצי האמריקני הזהיר כלי שיט של משמרות המהפכה בפרסית: 'עצרו או נתקוף' ליד מצר הורמוז
מקורות ואות
- קליטה פנימית
