בכיר במשרד הנפט העיראקי אמר לרויטרס כי עיראק "תיאלץ לשקול את כל האפשרויות" אם מכסת הייצור שלה באופ״ק לא תוגדל משמעותית. מקורות נוספים מסרו כי פרישה מהארגון נשקלה, אך בשלב זה הוחלט להישאר ולפעול לקבלת מכסה גבוהה יותר, בדומה למהלך שעשתה איחוד האמירויות.
עיראק מצטרפת לקולות באופ״ק הדורשים רפורמה, ומזהירה כי תפרוש מהקרטל אם דרישותיה להגדלת מכסת הייצור לא ייענו. בכיר במשרד הנפט העיראקי אמר לרויטרס כי בגדאד "תיאלץ לשקול את כל האפשרויות העומדות לרשותה" אם תקרת התפוקה שלה במסגרת אופ״ק לא תוגדל "באופן נרחב". מקורות נוספים אמרו כי האפשרות לפרוש מהארגון נבחנה פנימית, אך בשלב זה הוחלט להישאר ולפעול לקבלת מכסה גבוהה יותר.
ההתפתחות מגיעה שעות ספורות לאחר ש-The Zioneer דיווח כי גם איחוד האמירויות שוקלת פרישה מאופ״ק על רקע אותה מחלוקת. אותו דיווח, שציטט מקור אמירתי בכיר, ציין כי אבו דאבי רואה בהקצאת המכסות הנוכחית אי-התאמה ליכולת הייצור המורחבת שלה. הצהרתה הפומבית של עיראק, שפורסמה ברויטרס ובכלי התקשורת הישראלי N12, מגבירה את הלחץ על הנהגת אופ״ק לקראת הפגישה הבאה.
מארכיון The Zioneer עולה כי תפוקת הנפט האיראנית ירדה ב-19% בחודש שעבר, ומצרי הורמוז נותרו נקודת חנק לייצוא. בעוד שעיראק ואיחוד האמירויות אינן באותו מצב כמו איראן מבחינת סנקציות או גישה ימית, שתי יצרניות המפרץ חלוקות בתסכול משיטת המכסות שלדעתן חונקת את הפוטנציאל הכלכלי שלהן. לוח הזמנים וההשפעה האפשרית על ההיצע העולמי נותרים לא ברורים, בעוד שתי המדינות ממשיכות לאותת על חוסר שביעות רצון בערוצים הרשמיים.
3 התפתחויות
- מתפתחתפוקת הנפט האיראנית ירדה ב-19% בחודש האחרון — נתוני OPEC
- מבוססשר הנפט העיראקי: שדות הנפט מוכנים לחזרה מלאה לפעילות — הקצב תלוי בתנועה במצרי הורמוז
- מבוססארה״ב קוראת לאזרחיה לעזוב את עיראק לאלתר; הערכה: מתקפה חריגה על איראן תחל בקרוב
- מתפתחעיראק מודיעה על פתיחה מחדש של המרחב האווירי לאחר הודעת איראן על הפסקת אש
מקורות ואות
- קליטה פנימית
