שר האנרגיה אלי כהן אמר היום כי ישראל לא נסוגה ולא תיסוג מרצועת הביטחון בדרום לבנון, ודחה דיווח של רויטרס כי ישראל נסוגה חלקית. "אנחנו לא נסוגים מרצועת הביטחון — גם אם יפנה טראמפ או כל גורם מארה״ב, נגיד לו — לא," אמר כהן.
השר אלי כהן הוסיף הכחשה נחרצת בשעה 17:08 כגרסה העדכנית ביותר בשרשרת האירועים, ודחה כל רעיון של נסיגה ישראלית מדרום לבנון. "אנחנו לא נסוגים מרצועת הביטחון — גם אם יפנה טראמפ או כל גורם מארה״ב, נגיד לו — לא," אמר כהן בכנס MUNI EXPO 2026, בתגובה ישירה לדיווח רויטרס מוקדם יותר היום שטען לנסיגה חלקית כמחווה של רצון טוב.
ההכחשה מגיעה לאחר רצף מהיר של דיווחים והצהרות סותרות לאורך היום. בשעה 11:53, רויטרס דיווחה לראשונה מפי גורמים רשמיים שלא נקבו בשמם כי ישראל נסוגה מחלקים מרצועת הביטחון — טענה שנדחתה מיד על ידי גורמים ישראלים. באותה שעה, גורם אמריקני תיאר את הנסיגה כ״מחווה של רצון טוב" כלפי ממשלת לבנון, וגורם ישראלי אישר ניסוח זה לעמית סגל ב-N12. אולם עד שעות הצהריים, ישראל ולבנון דחו פה אחד את הדיווח ברויטרס. ההכחשה של לחץ אמריקני הייתה עקבית: כפי ש-The Zioneer דיווח השבוע, שר הביטחון כ״ץ וראש הממשלה נתניהו הצהירו כל אחד בימים האחרונים כי אין נסיגה בעיצומה או מתוכננת.
דבריו של כהן — המהדהדים הצהרה דומה שמסר באותו כנס ביום רביעי — מתיישבים עם ההתנגדות הפה-אחת של הממשלה אך מציגים דחייה מפורשת של דרישות אמריקאיות היפותטיות, שאף גורם אמריקני רשמי לא אישר כי הוגשו. השרשרת משקפת דפוס: דיווחים ראשוניים ממקורות אמריקניים על נסיגה, ואחריהם הכחשה ישראלית פה-אחת, ללא כל הודאה ישראלית רשמית בנסיגה כלשהי.
השאלה המרכזית שנותרה פתוחה היא האם בוצעה היערכות טקטית כלשהי — גם מצומצמת — בשטח. אף גורם בצה״ל או בישראל לא אישר או הכחיש תנועות כוחות ספציפיות, וטענת רויטרס על "מחווה של רצון טוב" נדחתה בפומבי על ידי ישראל ולבנון, ללא אישור עצמאי מאף אחת מהממשלות.
8 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
