עומאן הודיעה לגורמים אירופיים כי אין אפשרות לחזור למצב ששרר לפני המלחמה במצר הורמוז, וכי ייתכן שספינות העוברות במצר יידרשו לשלם אגרות, כך לפי דיווח של עמיחי שטיין (i24NEWS) מיום שישי. האזהרה מצטרפת לשורת הצהרות קודמות של מדינות האזור, לאחר שאיראן הכריזה על תקופת חסד של 60 יום בטרם תחל בגביית אגרות.
בפיתוח חדש מיום שישי, עומאן מסרה לגורמים אירופיים כי מצר הורמוז לא יחזור למצבו שלפני המלחמה, וכי ספינות העוברות בו עשויות להידרש לשלם אגרות מעבר, לפי דיווח של עמיחי שטיין (i24NEWS). האזהרה, שהגיעה בעברית משטיין, אינה מפרטת אילו גורמים אירופיים קיבלו אותה, מה יהיה גובה האגרה, או מתי ייכנס התוכנית לתוקף.
האזהרה של עומאן מגיעה על רקע מאבק דיפלומטי ממושך על הנתיב האסטרטגי. כפי שדיווח The Zioneer ב-24 ביוני, ממשלת איראן הכריזה כי לא תגבה אגרות במשך 60 יום — תקופת חסד שנמצאת כעת בעיצומה. מוקדם יותר השבוע, הנשיא טראמפ חזר ואמר כי כל הסכם סופי עם איראן לא יכלול אגרות במצר הורמוז, וכינה זאת "בלתי מתקבל על הדעת". ב-18 ביוני הכריזו בכירים איראנים כי מזכר ההבנות עם ארה״ב הוא סופי וכי איראן תדרוש תשלום עבור מעבר, עמדה שטהרן ממשיכה להצהיר באמצעות משרד החוץ שלה.
הצהרת עומאן נראית מתיישרת עם העמדה האיראנית לפיה ממשל המצר השתנה באופן קבוע לאחר המלחמה. לא ברור אם האגרות המוצעות ייגבו על ידי איראן, עומאן, או במשותף, והאם הן יחולו על כל כלי השיט או רק על אלה הרשומים במדינות מסוימות. אין אישור עצמאי לאזהרת עומאן מעבר לדיווח של שטיין.
2 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
