שר החוץ של עומאן בדר אל-בוסעידי אמר כי ההסדרים העתידיים למיצרי הורמוז לא יכללו גביית אגרות מעבר, כך לפי דיווח העיתונאי אסף רוזנצוייג (N12). ההצהרה מוסיפה את עמדת עומאן לדיון הבינלאומי המתמשך על משטר האגרות בנתיב האסטרטגי, לאחר שאיראן הודיעה על הפסקה של 60 יום בגבייה תוך כוונה לחדש אותה.
שר החוץ של עומאן, בדר אל-בוסעידי, אמר היום (חמישי) כי ההסדרים העתידיים למיצרי הורמוז לא יכללו גביית אגרות מעבר. הדברים, שדווחו על ידי העיתונאי אסף רוזנצוייג (N12), מציבים את עומאן לצד עמדת ארצות הברית לפיה אף מדינה אינה רשאית לגבות אגרות עבור מעבר במיצר.
כפי שדיווח The Zioneer בשבועות האחרונים, סוגיית האגרות היא נקודת מחלוקת מרכזית בשיחות הבלתי-ישירות בין ארה״ב לאיראן. ב-24 ביוני הודיעה איראן על הפסקה של 60 יום בגבייה, אך בכירים איראנים הבהירו שוב כי משטר האגרות נמשך וכי הוא עתיד להתחדש. עומאן, שטוענת לריבונות משותפת עם איראן על חלקים מהמיצר, הדגישה בעבר את מחויבותה לחופש השיט לפי המשפט הבינלאומי, כפי שדיווח The Zioneer ב-23 ביוני.
הצהרת אל-בוסעידי היא האיתות הברור ביותר לכך שעומאן אינה תומכת בניסיונות איראן לשמר את מערכת התשלומים תחת קטגוריות מחודשות של "ניווט, ביטוח והגנת סביבה", כפי שהציעה טהראן מוקדם יותר החודש. הדברים נאמרים בעוד השיחות בין ארה״ב לאיראן נמשכות, כשהנשיא טראמפ ומזכיר המדינה רוביו חוזרים כי שום הסכם סופי לא יכלול תשלומים עבור מעבר בהורמוז.
שר החוץ העומאני לא פירט האם עומאן תנקוט בצעדים לאכיפת מעבר חופשי או מהן ההשלכות אם איראן תפעל באופן חד-צדדי בגביית אגרות.
מקורות ואות
- קליטה פנימית
