שר החוץ האיראני עבאס עראקצ׳י אמר הלילה (בין חמישי לשישי) כי איראן ועומאן יקיימו שיחות לקביעת מסגרת לניהול עתידי ושירותים ימיים במצר הורמוז. לדבריו, איראן נחושה לקדם את התהליך בתיאום עם שכנותיה. ההצהרה באה על רקע דיווחים על ניסיון איראני לגבות אגרות מעבר במיצרים, בעוד עומאן הציעה מעבר ללא תשלום.
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ׳י הצהיר הלילה כי טהראן ומוסקט יקיימו שיחות להגדרת מסגרת לניהול שירותים ימיים עתידיים במצר הורמוז, תוך הדגשה כי איראן נחושה לקדם את התהליך בתיאום עם שכנותיה. ההכרזה מגיעה על רקע עמדות מנוגדות באשר לעתיד נתיב המים: איראן פועלת, לפי דיווחים, להטלת אגרות מעבר על כלי שיט החולפים במיצרים, בעוד עומאן, אף היא מדינת חוף, מציעה מעבר חופשי בהתאם לחוק הבינלאומי. אמש דחה משרד החוץ העומאני רשמית כל הטלת אגרות, ואישר מחדש את מחויבותו לחופש השיט במהלך פסגת המפרץ בבחריין.
הצהרה זו מצטרפת למאמץ דיפלומטי רחב סביב מעמד המיצרים. כפי שדיווח The Zioneer ב-25 ביוני, כלי תקשורת איראני דיווח כי טהראן מגבשת תוכנית לפתיחה מחדש של המיצרים לאחר סגירה, מבלי לציין לוח זמנים. באותו יום הביעה עומאן בפומבי התנגדותה לכל מערכת אגרות, תוך יצירת פער ברור בין עמדות שתי המדינות השכנות.
דבריו של עראקצ׳י אינם מכריזים על צעד חד-צדדי, אלא מציעים התייעצות משותפת עם עומאן. היקף השיחות טרם פורט, ולא נקבע מועד. מצר הורמוז, דרכו עוברים כ-20% מתעבורת הנפט העולמית, נותר צוואר בקבוק קריטי, וכל שינוי בניהולו עשוי להשפיע משמעותית על שוקי האנרגיה העולמיים ועל היציבות האזורית.
2 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
