איראן ועומאן יבחנו במשותף גביית 'עלויות' שירות עבור מעבר במצר הורמוז, כך לפי הצהרה משותפת שדווחה אחר הצהריים (יום ג'). ההכרזה מהווה צעד נוסף במאמץ האיראני להפיק רווח מהנתיב הימי האסטרטגי, המנוהל במשותף עם מוסקט.
איראן ועומאן יבחנו במשותף את כדאיות גביית 'עלויות' עבור שירותים הניתנים במצר הורמוז, כך לפי הצהרה משותפת של שתי המדינות שדווחה אחר הצהריים (יום ג'). ההכרזה, האחרונה בשורה של צעדים איראניים, באה לאחר חודשים של איתותים מצד טהראן כי בכוונתה להפיק רווחים מנתיב המים האסטרטגי שדרכו עוברים כ-20% מתפוקת הנפט העולמית.
כפי ש-The Zioneer דיווח בהרחבה מתחילת יוני, איראן נקטה במספר ערוצים לביסוס שליטתה במצר. טהראן הודיעה תחילה על הקמת תאגיד משותף עם עומאן מוקדם יותר החודש, ולאחר מכן החלה, על פי הדיווחים, לגבות עד 2 מיליון דולר לכלי שיט. גורמים איראניים חזרו והדגישו את זכותם לגבות תשלום, כאשר חבר במשלחת המשא ומתן איים בשבוע שעבר כי האגרות הן סופיות.
ההצהרה הנוכחית נראית מתונה יותר — תוך שימוש במונח 'עלויות' ולא 'אגרות' או 'תשלומים' — ומציגה את המהלך כבחינה משותפת ולא כהטלה מיידית. לא ברור האם עומאן, החולקת ריבונות על המצר עם איראן, תומכת באופן מלא בתוכנית או מבקשת למתן את קצב יישומה.
- מבוססאיראן: ניהול מצר הורמוז הוא באחריות איראן ועומאן בלבד, גביית התשלום נמשכת
- מתפתחאיראן החלה לגבות תשלום מאוניות במצר הורמוז — עד 2 מיליון דולר לכלי שיט
- מתפתחאיראן ועומאן מודיעות על הקמת תאגיד משותף לניהול מיצרי הורמוז
- מתפתחאיראן ועומאן בהצהרה משותפת: מדגישים את הזכויות הריבוניות במים הטריטוריאליים במצר הורמוז
מקורות ואות
ידיעה ממקור יחיד לעולם אינה מדורגת “מאומת” או “מבוסס”. דירוג האות יתחזק רק כשמקור שני, עצמאי, יאשש אותה.
- קליטה פנימית
