מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו אמר כי אסור לאף מדינה לגבות אגרות עבור שיט במצר הורמוז, שאותו הגדיר כמצר בין-לאומי. הדברים פורסמו על ידי N12, וסותרים ישירות את עמדת איראן הטוענת כי כלי שיט חייבים בתשלום דמי ניווט, ביטוח והגנת סביבה.
מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו אמר היום (שלישי) כי אסור לאף מדינה לגבות אגרות במצר הורמוז, והדגיש כי מדובר במצר בין-לאומי שאינו כפוף לשום משטר תשלומים של מדינה ריבונית. הדברים פורסמו על ידי N12, ונכנסים לעימות המתמשך מזה חודשים בין וושינגטון לטהרן על הגישה לנקודה האסטרטגית.
דבריו של רוביו באים לאחר סדרה של הצהרות סותרות. איראן טוענת מאז תחילת יוני כי היא גובה מכלי שיט דמי "ניווט, ביטוח והגנת סביבה" — תווית שלטענתה אינה אגרה. הנשיא טראמפ דחה עמדה זו בהתרעה מ-20 ביוני במהלך תקופת הפסקת האש, בעוד שהממשל האמריקני תיאר הסכם מסגרת מתהווה שיחייב את איראן לוותר על האגרות כליל. דובר משרד החוץ האיראני אמר ב-15 ביוני כי מערכת התשלומים נמשכת תחת תווית אחרת, וחבר במשלחת האיראנית לשיחות הצהיר כי "יהיה תשלום בהורמוז, וזה סופי".
הצהרת רוביו, המיוחסת כאן ל-N12, טרם אושרה מתמלול רשמי של הממשל האמריקני. זוהי הדחייה הרמה ביותר של כל תשלום ימי במצר מאז אזהרת טראמפ, אך ההשפעה המעשית עדיין לא ברורה: עמדותיה הרשמיות של איראן לא השתנו, והנתיב הימי נותר נתון לתביעות ריבונות סותרות.
- מבוססדובר משרד החוץ האיראני: גביית התשלום במיצרי הורמוז נמשכת, בניגוד לדברי טראמפ
- מבוססדובר משרד החוץ האיראני: כלי השיט ישלמו דמי "ניווט, ביטוח והגנת סביבה" בהורמוז
- מתפתחפרשן איראני טוען: ארה״ב היא שתגבה אגרות במיצרי הורמוז, בניגוד לעמדת בכירים בטהרן
- מתפתחשר החוץ של עומאן: מחויבים למעבר חופשי ובטוח במצר הורמוז ללא אגרות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
