סגן נשיא ארצות הברית ג׳יי.די. ואנס אמר היום (שני) כי גורמים ישראלים הבהירו מאוד שאין להם שאיפות טריטוריאליות בלבנון, והם נמצאים שם רק כדי למנוע ירי לעבר ישראל, לפי דיווח של אסף רוזנצוייג (N12). הדברים מחזקים את המסר האמריקני הרשמי על רקע דיון מתמשך בישראל בנוגע לנוכחות צה״ל בדרום לבנון.
סגן נשיא ארצות הברית ג׳יי.די. ואנס הצהיר היום (שני) כי גורמים ישראלים הבהירו 'מאוד' שאין להם שאיפות טריטוריאליות בלבנון, וכי נוכחות צה״ל בדרום לבנון נועדה אך ורק למנוע ירי לעבר ישראל, לפי דיווח של העיתונאי אסף רוזנצוייג (N12). הדברים מחזקים את המסר האמריקני הרשמי – שפעולות ישראל בזירה הצפונית מוגבלות והגנתיות.
ההצהרה מגיעה על רקע דיון מתמשך בישראל בנוגע להיקף ומשך הפעילות הצבאית בדרום לבנון. כמה דמויות בכירות בקואליציה, ובהן שר הביטחון, רמזו בפומבי כי כוחות ישראליים עשויים להישאר מעבר לאופק המבצעי המיידי – עמדה שזכתה לביקורת בוושינגטון. כפי שדיווח The Zioneer בעבר, הסתירה לכאורה בין המסר הדיפלומטי להצהרות השרים משקפת דיון אסטרטגי פנימי במערכת הביטחון הישראלית.
דבריו של ואנס אינם מציגים מדיניות חדשה, אלא מחזקים את הציפייה האמריקנית שישראל לא תנקוט צעדים חד-צדדיים שעלולים להרחיב את העימות. ארצות הברית קוראת בעקביות להסלמה בזירה הצפונית, תוך איזון בין תמיכה בזכותה של ישראל להגנה עצמית לבין חשש מפני הישארות קרקעית ממושכת.
- מתפתחשגריר ישראל טוען: ‚לישראל אין שאיפות טריטוריאליות בלבנון‘ — בסתירה לדברי שרים בכירים
- מתפתחואנס: לישראל אין שאיפות טריטוריאליות בלבנון; היא רוצה גם בביטחונה וגם בריבונות לבנון
- מבוסססגן הנשיא ואנס: ארה״ב מצפה מחיזבאללה לא לשגר רקטות, ומישראל לא "להשתולל" בלבנון
- מאומתשר החוץ סער לניו זילנד: לישראל אין שאיפות טריטוריאליות בלבנון
מקורות ואות
- קליטה פנימית
