סגן נשיא ארה״ב ג׳יי די ואנס אמר בשבת כי איראן חתמה על הפסקת האש וארה״ב כיבדה אותה, אך הזהיר שאם לאיראנים יש חילוקי דעות לגבי יישום מזכר ההבנות, עליהם להתקשר — לא להסלים. 'אלימות תיענה באלימות', הצהיר ואנס.
סגן הנשיא האמריקני ג׳יי די ואנס מסר אולטימטום חריף לאיראן בשבת לפנות בוקר, והזהיר כי הסלמה נוספת מצד טהרן תיענה בכוח צבאי. בהצהרה רשמית מטעם לשכת סגן הנשיא, אמר ואנס: 'איראן חתמה על הסכם הפסקת אש. כיבדנו אותו. אם יש להם חילוקי דעות לגבי אופן יישום מזכר ההבנות, הם יכולים להרים טלפון. אבל אלימות תיענה באלימות.'
הדברים מגיעים שעות לאחר שמקור איראני רשמי צוטט בכלי התקשורת 'ויוס' המזוהה עם הממשל בטהרן, באיום כמעט זהה בכיוון ההפוך — והזהיר כי אם לצד השני יש חילוקי דעות ביישום מזכר ההבנות, 'אלימות תיענה באלימות' — כפי שדיווח The Zioneer מוקדם יותר בשבת. חילופי האיומים המקבילים מדגישים את שבריריותה של מסגרת הפסקת האש בין ארה״ב לאיראן, גם כששני הצדדים טוענים שהם כיבדו אותה.
הצהרתו של ואנס היא האזהרה הישירה החזקה ביותר מממשל טראמפ לטהרן מאז הוקרא נוסח מזכר ההבנות במועצת הביטחון של האו״ם ב-17 ביוני. היא באה בעקבות סדרת הצהרות של ואנס השבוע, שבהן הביע ביטחון שישראל תצורף למסגרת, ותיאר את ההסכם כ'win-win' ללא תלות בציות האיראני. האזהרה קובעת למעשה קו אדום: חילוקי דעות מטופלים בערוצים דיפלומטיים, לא באמצעות כוח.
עדיין לא ברור מהו הטריגר הספציפי להצהרתו של ואנס. לא תוארה הסלמה חדשה מצד איראן בהודעה הרשמית. מנגנון יישום מזכר ההבנות ומידת מעורבותה של ישראל נותרו שאלות פתוחות.
2 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
