מבצע שאגת הארי
מבצע שאגת הארי הוא מערכה צבאית ישראלית נרחבת שיצאה לדרך בתחילת 2026 נגד המשטר האיראני ונכסיו האסטרטגיים, ומסמלת את המעבר ללוחמה קינטית ישירה בין שתי המדינות.
מבצע שאגת הארי מייצג שינוי פרדיגמה ב׳מלחמה בין המלחמות' ארוכת השנים של ישראל מול הרפובליקה האסלאמית של איראן. המבצע, שהחל בפברואר 2026, חרג מגבולות הבלימה של שלוחים (פרוקסי) ועבר לתקיפות ישירות בעצימות גבוהה נגד שטח ריבוני איראני ודרגי הנהגה. המערכה נפתחה במטס 'בראשית', ארמדה אווירית מסיבית של חיל האוויר הישראלי שתקפה תשתיות אסטרטגיות ומרכזי מודיעין. אחת ההצלחות המרכזיות של המבצע בשלב הפתיחה הייתה פגיעה מדויקת במטה משרד המודיעין האיראני (MOIS) בטהראן, שהובילה לחיסולו של סייד יחיא חוסייני פנג׳אקי, סגן שר המודיעין ומפקד קבוצת לוחמת הסייבר 'חנדלה'.
מבחינה אסטרטגית, המבצע נועד לנטרל איומים קיומיים מיידיים, תוך התמקדות ספציפית בשאיפות הגרעין של איראן וביכולתה להקרין עוצמה באמצעות טרור סייבר ושלוחים אזוריים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגדיר את המערכה כצורך חיוני למניעת השגת נשק גרעיני בידי המשטר. היקף המבצע חסר תקדים; דיווחים אחרונים מצביעים על כך שחבילות תקיפה שהוכנו במהלך המערכה — גם אלו שבוטלו ברגע האחרון — עלו בהיקפן אף על מטס 'בראשית' ההיסטורי.
מעבר לתקיפות הקינטיות, למבצע שאגת הארי השלכות דיפלומטיות וכלכליות אזוריות משמעותיות. המבצע לווה בתיאום ביטחוני חשאי בדרגים גבוהים עם שותפות להסכמי אברהם, כמו איחוד האמירויות, והצריך צעדי חוסן כלכלי פנימיים עבור עסקים ישראליים שנפגעו מההסלמה. נכון לאמצע 2026, המבצע נותר מרכיב מגדיר בתפיסת הביטחון של ישראל, כאשר ההנהגה המדינית מדגישה כי ההישגים האסטרטגיים שהושגו לא יוחזרו.