הפתיח
מפקדת ח׳אתם אל־אנביא, המבנה הפיקודי העליון של הכוחות המזוינים באיראן, פרסמה בצהרי יום שישי אזהרה חריפה המגדירה את תנועת מטוסי הקרב הישראליים במרחב האווירי של מדינות שכנות כ״צעד מסוכן" ואיום ישיר על הרפובליקה האסלאמית. ההודעה, המצטרפת לאזהרות דומות מצד צבא איראן, פורסמה על רקע דיווחים על תקיפות ישראליות ואמריקניות נגד תשתיות איראניות.
מפקדת ח׳אתם אל־אנביא החריפה את הטון של טהראן בתגובה להתפתחויות הצבאיות האחרונות, כשהיא מסמנת באופן מפורש את מעבר המטוסים הישראליים במרחב האווירי האזורי כעילה לעימות. על פי חומרים שנבחנו על ידי The Zioneer Intelligence Desk, המפקדה מסרה כי היא רואה ב״נוכחות של מטוסים צבאיים ישראליים במרחב האווירי של כמה מדינות שכנות" פעולה מסוכנת. המפקדה הוסיפה והזהירה כי אם ארצות הברית לא "תרסן ותשלוט בישות הציונית", איראן תשמור לעצמה את הזכות להגיב, תוך הדגשה כי לא תסבול איומים על ריבונותה.
התפתחות זו מגיעה לאחר תקופה של פעילות קינטית עצימה. נכון לסוף יוני 2026, העימות בין ישראל למשטר האיראני עבר משלב השלוחים ללוחמה ישירה. הממסד הביטחוני האיראני נמצא בכוננות עליונה בעקבות גל תקיפות שכוון נגד תשתיות אנרגיה וצבא. מפקדת ח׳אתם אל־אנביא משמשת כמרכז העצבים האסטרטגי לתיאום מבצעי בין משמרות המהפכה לצבא הסדיר, ולכן הצהרותיה הרשמיות מהוות אינדיקטור מרכזי לעמדה המבצעית של המשטר.
האזהרה מדגישה את הלחץ הגובר על המדינות השכנות שמרחבן האווירי עשוי לשמש את חיל האוויר הישראלי בסבבי התקיפות. על ידי הגדרת הטיסות הללו כ״איום מסוכן", טהראן מנסה ככל הנראה להפעיל לחץ דיפלומטי וביטחוני על בירות האזור כדי למנוע גישה מישראל. כל זאת מתרחש על רקע 'הסכם איסלאמבאד' בין ארה״ב לאיראן, שכבר יצר חיכוך אסטרטגי משמעותי בין וושינגטון לירושלים. יש לעקוב האם ההסלמה הרטורית תתורגם לניסיונות איראניים ליירט טיסות או לפגוע בתשתיות במדינות הנתפסות כמי שמסייעות לפעילות הישראלית.
3 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
