הפתיח
נציג איראן באו״ם הזהיר ביום שלישי כי טהראן תגיב אם ישראל תפר את מזכר ההבנות (MoU) שגובש לאחרונה בין איראן לארצות הברית, תוך ציון מפורש של תקיפות ישראליות אפשריות בלבנון ונגד חיזבאללה כעילה לתגובה.
האזהרה מצד משלחת איראן לאו״ם, שפורסמה ביום שלישי על פי חומרים שנבחנו על ידי The Zioneer, מהווה ניסיון משמעותי של טהראן לכרוך את ביטחונו של שלוחה הלבנוני, חיזבאללה, בתוך המסגרת הדיפלומטית הרחבה המכונה 'הסכם איסלאמאבאד'. הנציג הצהיר כי כל הפרה של מזכר ההבנות, ובכלל זה תקיפות בביירות או בדרום לבנון, תחייב תגובה איראנית.
לחץ דיפלומטי זה מגיע במקביל להקשחת עמדות מצד משרד החוץ האיראני. דובר המשרד הבהיר ביום שלישי כי 'אין כל תוכנית' לביקור פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא״א) במתקני גרעין אזרחיים שניזוקו בחודשים האחרונים, דברים הסותרים ישירות את הצהרות הממשל האמריקני. בנוסף, הדגיש הדובר כי איראן תשמור על שליטה מלאה בכספיה שהופשרו 'ללא כל מגבלות או תנאים', בניגוד למתווה שתיאר הנשיא טראמפ.
הקישור האסטרטגי ללבנון
באמצעות הגדרת פעולות צה״ל בלבנון כהפרה של מזכר הבנות בילטרלי בין ארה״ב לאיראן, טהראן מנסה ליצור 'קו אדום' אזורי המנצל את האינטרסים הדיפלומטיים האמריקניים כדי להגן על חיזבאללה. דברים אלו מצטרפים לאזהרות קודמות של שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ׳י, שטען כי כל נוכחות צבאית ישראלית מתמשכת בשטח לבנון תיחשב להפרה של ההבנות.
סתירות פנימיות בהסכם
ההצהרות האיראניות מדגישות פער גובר בין הפרשנות האמריקנית לזו האיראנית בנוגע למזכר ההבנות. בעוד שוושינגטון הציגה את ההסכם ככלי להגברת הפיקוח והגבלת השימוש בכספים, הרטוריקה הפומבית של טהראן מדגישה את השבת הריבונות וסירוב למתן גישה חדשה לסבא״א. עבור ישראל, התפתחויות אלו מדגישות את שבירותם של מאמצי הרגיעה הנוכחיים, כאשר איראן ממשיכה לאותת כי מחויבותה להסכם מותנית בהפסקה מוחלטת של הפעילות הישראלית נגד 'ציר הרשע' בלבנון.
4 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
