הפתיח
משלחת איראנית בכירה בראשות יו״ר הפרלמנט מוחמד-באקר קאליבאף ושר החוץ עבאס עראקצ׳י נפגשה ביום שלישי במסקט עם סולטאן עומאן, הית׳ם בן טארק. הפגישה רמת-הדרג בבירה העומאנית מתקיימת בעת שטהראן מנהלת ערוצים דיפלומטיים מורכבים המערבים מתווכים אזוריים ואת ארצות הברית.
הגעתם של מוחמד-באקר קאליבאף ועבאס עראקצ׳י למסקט מהווה צעד משמעותי במאמצי הדיפלומטיה של איראן. על פי חומרים שנבחנו על ידי The Zioneer Intelligence Desk, המשלחת קיימה שיחות עם הסולטאן הית׳ם בן טארק ועם שר החוץ העומאני, בדר בן חמד אל-בוסיידי. בעוד שתוכן הפגישה עם הסולטאן לא פורסם באופן רשמי, דיווחים בערוצי מעקב אזוריים מצביעים על כך שהשיחות התמקדו בהרחבת שיתוף הפעולה הדו-צדדי ובניהול הסדרים אסטרטגיים במצר הורמוז.
הקשר אזורי ותיווך
עומאן משמשת מזה זמן רב כצינור מרכזי להעברת מסרים בין הרפובליקה האסלאמית למערב, ובמיוחד לארצות הברית. ביקור זה ממשיך דפוס של פעילות דיפלומטית איראנית אינטנסיבית; בימים האחרונים שוחח עראקצ׳י גם עם מקביליו מפקיסטן, קטאר וצרפת. נוכחותו של קאליבאף — מפקד בכיר לשעבר במשמרות המהפכה (IRGC) שהפך לדמות מפתח במשא ומתן — מדגישה את המשקל האסטרטגי של השיחות במסקט.
משמעויות אסטרטגיות
תזמון הפגישה הוא קריטי, שכן איראן נמצאת בשלב דיפלומטי רגיש בנוגע למתווה 'הסכם איסלאמאבאד' מול ממשל טראמפ. אנליסטים מציינים כי ההתמקדות במצר הורמוז מעידה על רצונה של טהראן לייצב את ההסדרים הימיים תוך שמירה על המינוף האזורי שלה. עבור ישראל, תמרונים דיפלומטיים אלו נמצאים תחת מעקב צמוד, שכן הם מתרחשים במקביל לתקופה של כוננות גבוהה וחיכוך מתמשך בין ירושלים למשטר האיראני סביב התבססותו האזורית ושאיפותיו הגרעיניות.
6 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
